Undervisningsmaterialer

Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Grubletegning
Hvad sker der med temperaturen, når man bevæger sig op i bjergene? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Vand luft og vejr
Forløb
Forløb handler om udledning af plast med afsæt i en engineeringudfordring. Eleverne forholder sig til udledningen fra den enkelte og samfundet.
  • Jordkloden og dens klima
  • Stoffer og stofkredsløb
Grubletegning
Hvad er mikroorganismer og hvad har de at gøre med brødbagning? Lad dine elever diskutere dette og derefter lave deres egne undersøgelser.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Grubletegning
Lad dine elever diskutere regnorme og deres liv under jorden ud fra denne grubletegning.
  • Natur og miljø
  • Økosystemer
Grubletegning
Elektricitet og magnetisme hænger tæt sammen. Lad eleverne tale om, hvorvidt de har elektriske apparater i hjemmet, der bruger magneter.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Hvad sker der med elektriciteten, når man slukker for lyset? Udforsk elevernes hverdagsforestillinger om strøm og elektriske kredsløb.
  • Teknologi og ressourcer
Grubletegning
Magneter kan være stærke og svage, men hvad skyldes det egentlig? Lad eleverne tale om magnetisme og magneters styrke.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Magnetiske feltlinjer ligner ren magi - lad dine elever tale om hvad den naturvidenskabelige forklaring på fænomenet kan være.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Lad eleverne diskutere placeringen af kontakten i det elektriske kredsløb i tegningen, og finde ud af, hvad de hver især mener, og hvordan det kan undersøges
  • Energiomsætning
Grubletegning
Lad dine elever diskutere, hvad de tror, der sker, hvis man brækker en magnet. Lav derefter et demonstrationsforsøg og se, hvad der faktisk sker.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Vis dine elever en række magneter og lad dem diskutere hvilken, de tror, er den stærkeste og hvorfor.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Diskuter, hvad høje lyde gør ved det menneskelige øre. Hvordan påvirker det ørerne og hvorfor?
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Forskellige trommer giver forskellige typer lyde. Lad eleverne diskutere, lytte til hinanden og danne deres egne hypoteser.
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Hvad sker der, hvis der kommer en knude på længens stetoskop? Lad eleverne tale om og aktivere deres hverdagsforestillinger om lyd.
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Diskutér, hvordan astronauter kan tale sammen i rummet og hvilken betydning hjelmen har for deres mulighed for at høre lyd.
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Kan man høre radio under vandet? Brug grubletegningen til at tale om hvordan lydbølger bevæger sig gennem vand og luft.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Eleverne diskuterer, hvad kraftigt blæsevejr gør ved lyden. Brug grubletegningen til at tale om forholdet mellem lyd og luft.
  • Lyd og bevægelse
  • Vand luft og vejr
Grubletegning
Der er ofte meget støj i en svømmehal men hvorfor egentlig? Lad dine elever tale om lyd og hvad forskellige materialer gør ved lyden.
  • Lyd og bevægelse

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content