Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Grubletegning

Is

Når du holder en isklump i hånden, bliver hånden kold, og isen smelter. Er det varme, der bevæger sig fra din hånd eller kulde, der bevæger sig fra isen? Lad dine elever diskutere dette fænomen.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Solen overfører energi, når den skinner på jorden, men hvad sker der egentlig med al denne energi?
  • Energiomsætning
Grubletegning
Lad dine elever diskutere denne grubletegning og tale om, hvad det gør, hvis man trækker et stykke optrækslegetøj ekstra hårdt op.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Når det blæser, bliver det ofte koldt - man kan endda tale om en 'wind-chill-factor'. Lad dine elever diskutere hvorfor det egentlig er, at vind og kulde følges ad.
  • Vand luft og vejr
Grubletegning
Tjek benzinmåleren i en bil før og efter en lang rejse. Vil dette vise, hvorvidt der er brugt brændstof? Hvor kommer energien fra, når en bil bevæger sig? Hvor ender energien henne? Kan I se tegn på energioverførsel?
  • Energiomsætning
Grubletegning
Lad dine elever diskutere smeltetid på is ud fra denne grubletegning - er det mon den store eller den lille terning, der smelter først?
  • Energiomsætning
Grubletegning
Hvordan hænger planter og dyrs livsvilkår sammen? Det lægger denne grubletegning op til samtaler om.
  • Økosystemer
Grubletegning
Grubletegningen lægger op til en diskussion af hvad forskellen er på mennesker og dyr, og om hvorvidt mennesket er et dyr eller ej.
  • Natur og miljø
Grubletegning
Grubletegningen lægger op til en snak om hvad der sker med dyreunger - her med udgangspunkt i solsortens unger.
  • Natur og miljø
Grubletegning
Lad dine elever tale om hvad der egentlig sker, når en kompostbunke nedbrydes og bliver til jord. Hvad sætter processen i gang, og hvad kræver det for at planteresterne kan kompostere?
  • Økosystemer
Grubletegning
Hvem er der flest af, ræve eller kaniner? Lad dine elever diskutere dette og finde argumenter for deres standpunkter.
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Økosystemer
Grubletegning
Lad dine elever diskutere, hvorfor en kaktus har torne.
  • Evolution
Grubletegning
Vi ved, at forurening er skidt, men ved vi, hvor det kommer fra, og hvad der egentlig forurener mest? Lad dine elever diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Natur og miljø
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Økosystemer
Grubletegning
Er det vigtigt at papir bliver genanvendt, eller nedbrydes det lige så fint i naturen? Diskuter dette ud fra grubletegningen.
  • Stoffer og stofkredsløb
  • Teknologi og ressourcer
Grubletegning
Når du spiser din madpakke, tager du så vægten af maden på? Brug denne grubletegning til at tale om forholdet mellem masse og vægt.
  • Stoffer og stofkredsløb
Grubletegning
I rummet er du vægtløs, men betyder det, at du kan svæve væk? Lad dine elever tale om hvad vægtløshed betyder ud fra denne grubletegning.
  • Jorden og universet
Grubletegning
Hvad betyder kroppens fysik for hvor god man er i atletiske discipliner? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Mennesket
Grubletegning
Hvad falder hurtigst - en papirclips, en fjer eller et stykke papir? Og kan man påvirke nogen af tingene for at få dette til at ændre sig?