Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Grubletegning
Grubletegningen leder op til en snak om forholdet mellem solen og jorden. Eleverne skal tale om solens placering og hvad denne betyder.
  • Jorden og universet
Grubletegning
Hvad er en solformørkelse, og hvordan opstår fænomenet? Lad dine elever diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Jorden og universet
Grubletegning
Brug denne grubletegning til at skabe refleksion om Jordens rotation. Dine elever skal diskutere, om Jorden roterer med eller mod uret - og hvorfor mon?
  • Jorden og universet
Grubletegning
Solen bevæger sig hen over himlen om dagen, men hvilken vej bevæger den sig? Er det altid den samme vej, og hvis ikke hvad afhænger det så af?
  • Jorden og universet
Grubletegning
Månen lyser om aftenen, men hvordan kan det være? Lad dine elever diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Jorden og universet
Grubletegning
Månestøvler er kæmpe store, men hvorfor er det egentlig? Lad dine elever diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Jorden og universet
Grubletegning
Hvordan oplever astronauter dagslys i rummet? Er der mørkt eller lyst, og hvad påvirker lyset i det ydre rum?
  • Jorden og universet
Grubletegning
Skygger bevæger sig i løbet af dagen, men med hvilken hastighed? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen. Efterfølgende kan I lave undersøgelser for at teste elevernes hypoteser.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Lad dine elever diskutere, om den store eller den lille lommelygte lyser kraftigst og/eller længst.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Eleverne kommer med deres egne hypoteser om hvad der sker, når man ser sig selv i et buet spejl. Derefter undersøger de hvad der rent faktisk sker og diskuterer hvorfor.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
I kan undersøge skygger ved hjælp af en lampe og forskellige genstande. Sæt genstandene på en hvid overflade for at gøre skyggerne mere synlige. Sammenlign skyggerne fra lyse og mørke genstande, matte og reflekterende overflader, uigennemsigtige og gennemsigtige materialer, og hvide samt farvede lyskilder. Hvad observerer I? Hvorfor er skyggerne ikke ens? Hvilke materialer kan bruges til at lave skyggespil?
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Skibriller, sneblindhed og sollys. Lad dine elever tale om denne grubletegning og danne deres egne hypoteser om sollys om vinteren.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Grubletegningen lægger op til en snak om lys og skygge.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Tal om fødekæder og fødenet med udgangspunkt i denne grubletegning, som handler om orme og solsorte.
  • Natur og miljø
  • Økosystemer
Grubletegning
Lad eleverne diskutere, hvordan de hurtigst får et æble til at rådne. Efterfølgende kan I evt. afprøve de forskellige hypoteser, eleverne kommer op med.
  • Økosystemer
  • Organismer
Grubletegning
Et prisme kan bryde hvidt lys op i forskellige farver. Brug denne grubletegning til at beskæftige jer med farver og lys.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Vi mennesker kan ikke se i mørke - eller kan vi? Brug denne grubletegning til at starte en refleksion hos eleverne om hvordan vores øjne optager lys og tilpasser sig.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Grubletegningen åbner for en snak om lys og skygge. Lad eleverne diskutere ud fra tegningen. De skal danne deres egne argumenter og lytte til hinanden.
  • Partikler, bølger og stråling