Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Grubletegning
Der findes stærke og svage magneter, men hvad er det, der gør, at en magnet er svag eller stærk? Nogle magneter mister styrke over tid - er det fordi, magnetismen bliver brugt op, eller findes der andre forklaringer?
  • Energiomsætning
Grubletegning
Denne grubletegning kan med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger bruges som igangsætter til emnet, og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Lad eleverne diskutere placeringen af kontakten i det elektriske kredsløb i tegningen, og finde ud af, hvad de hver især mener, og hvordan det kan undersøges
  • Energiomsætning
Grubletegning
Lad dine elever diskutere, hvad de tror, der sker, hvis man brækker en magnet. Lav derefter et demonstrationsforsøg så I sammen kan se, hvad der rent faktisk sker med magneten.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Vis dine elever en række magneter og lad dem diskutere hvilken, de tror, er den stærkeste og hvorfor.
  • Energiomsætning
Grubletegning
Denne grubletegning indgår i samlingen Lyd og kan, med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger, bruges som igangsætter til emnet og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Forskellige trommer giver forskellige typer lyde. Lad eleverne diskutere, lytte til hinanden og danne deres egne hypoteser om hvordan og hvorfor ud fra denne grubletegning.
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Hvad sker der, hvis der kommer en knude på længens stetoskop? Lad eleverne tale om og aktivere deres hverdagsforestillinger om hvordan lyd fungerer.
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Diskutér, hvordan astronauter kan tale sammen i rummet og hvilken betydning hjelmen har for deres mulighed for at høre lyd.
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Kan man høre radio under vandet? Brug grubletegningen til at tale om hvordan lydbølger bevæger sig gennem vand og luft.
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegning
Eleverne diskuterer, hvad kraftigt blæsevejr gør ved lyden. Brug grubletegningen til at tale om forholdet mellem lyd og luft.
  • Lyd og bevægelse
  • Vand luft og vejr
Grubletegning
Der er ofte meget støj i en svømmehal, men hvordan kan det egentlig være? Lad dine elever tale om lyd og hvad forskellige materialer gør ved lyden.
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Har du svært ved at høre, kan du bruge et hørerør, men hvordan virker dette egentlig?
  • Lyd og bevægelse
Grubletegning
Denne grubletegning danner grobund for refleksion over det, vi kalder månens mørke side.
  • Jorden og universet
Grubletegning
Hvor befinder månen sig om dagen? Lad dine elever diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Jorden og universet
Grubletegning
Månen skifter form - eller ser i hvert fald ud til at gøre det - i løbet af en måned. Lad dine elever diskutere, hvorfor det forholder sig sådan.
  • Jorden og universet
Grubletegning
Om vinteren kan det være koldt, selvom solen skinner. Tal om dette fænomen ud fra grubletegningen og få aktiveret elevernes hverdagsforestillinger og vejr og årstider.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Jorden og universet
Grubletegning
Solens lys ændrer sig over 24 timer. Både i farve, styrke og retning. Hvordan kan det være? Brug denne grubletegning på at sætte gang i tankerne om hvorfor et døgn er 24 timer, og hvorfor lyset ændrer sig.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Vand luft og vejr