Undervisningsmaterialer

Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Forløb
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og kredsløb til at bygge en kran, der automatisk kan slippe sin last af papirklips. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Forløb
I dette forløb anvender eleverne deres viden om magneter til at bygge et svævende tog. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
Ved hjælp af en lille elektromotor skal eleverne konstruere noget, der kan bevæge sig. Formålet med forløbet er, at eleverne gennem en engineeringudfordring arbejder med elektricitet og magnetisme.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
I dette forløb arbejder eleverne på mellemtrinnet med elektromagnetisme. Fokus på undersøgelse, kommunikation og diskussion.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
I forløbet får eleverne erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. Fokus er på elevernes egne undersøgelser, som de skal diskutere og forklare.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
Forløb
Forløb om elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser, diskussion og forklaring af resultater.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
Forløb
Teknologier fylder stadig mere i vores hverdag. Robotteknologi bruges i mange tilfælde til at aflaste eller erstatte manuelt arbejde, men hvordan udvikler man en robot, som passer til en bestemt opgave, og hvilken naturvidenskabelig viden er i spil i denne udvikling?
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Eleverne undersøger materialers isolerende egenskaber og konstruerer og tester isoleringsmateriale til en kop.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Bæredygtigt landbrug i byerne: I dette forløb lærer eleverne om begreber som bæredygtighed og gødning i en urban kontekst.
  • Anvendelse af naturgrundlaget
  • Jordkloden og dens klima
Forløb
Danmark har noget af verdens bedste drikkevand. Ikke alle steder er så heldige, og i katastrofeområder er netop rent drikkevand en stor udfordring.
  • Vand luft og vejr
Forløb
Forløb om lys og dets betydning for helbredet. Eleverne arbejder med lys som fysisk fænomen, det årstidsbestemte lysindfald på Jorden og hormonproduktion.
  • Jorden og universet
  • Jordkloden og dens klima
  • Krop og sundhed
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
Forløb
'Bevægelse i naturen' er et forløb, hvor eleverne udvikler lege ved at kombinere viden om dyrs adfærd i naturen med brug af teknologi i form af micro:bit. Eleverne udvikler således simuleringsmodeller, der kan eksemplificere dyrenes adfærd gennem bevægelseslege.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Hurtige og målrettede beslutninger kan redde liv. Når der sker en ulykke, og man skal yde førstehjælp, er det vigtigt at vide, hvad man skal gøre, i hvilken rækkefølge det skal gøres og hvorfor. Få et fagligt forløb om førstehjælp her.
  • Krop og sundhed
Forløb
Med inspiration fra Archimedes’ Skrue og aktiviteter om vand og tryk skal eleverne designe en simpel vandpumpe.
  • Jordklodens forandringer
  • Teknologi og ressourcer
  • Vand luft og vejr
Forløb
‘Superdyr og tilpasninger’ er et forløb, hvor eleverne arbejder problembaseret med naturen i forandring og dyrs tilpasninger.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Forløb handler om udledning af plast med afsæt i en engineeringudfordring. Eleverne forholder sig til udledningen fra den enkelte og samfundet.
  • Jordkloden og dens klima
  • Stoffer og stofkredsløb
Forløb
Eleverne konstruerer en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars. Fællesfagligt fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'.
  • Anvendelse af naturgrundlaget
  • Jorden og solsystemet
  • Jordkloden og dens klima
Forløb
Er insekter fremtidens proteinkilde? Kommer der til at stå salat med græshopper og suppe med larver på middagsbordet?
  • Anvendelse af naturgrundlaget
  • Jordkloden og dens klima

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content