Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Forløb
Hvad sker der i kroppen, når vi spiser og drikker, hvordan fungerer fordøjelsessystemet, og hvilken funktion har nyrerne? Aktiviteterne tager udgangspunkt i en ‘sund tissestråle’, modellering af fordøjelsessystemet, og eleverne deltager i en aktivitet, hvor der bliver perspektiveret til andre fæcestyper: ‘gæt en lort’.
  • Krop og sundhed
  • Mennesket
Forløb
For at holde styr på alverdens levende organismer er de sat i system, der er udformet af forskere. Den svenske botaniker Carl von Linné udviklede et system allerede i 1735, og hans måde at systematisere og navngive på har været anvendt siden. Carl von Linné fandt på en måde at sortere dyr og planter, så de, der ligner hinanden, blev samlet i grupper.
  • Evolution
  • Natur og miljø
Forløb
Mennesket er et pattedyr, og vi er fra fødslen afhængige af mælk som vores vigtigste fødekilde. Senere i livet overtager andre fødekilder, og mange kan som voksne slet ikke nedbryde og dermed bruge mælk som fødekilde.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Krop og sundhed
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Børn og unge har mange naturlige grænser. Hvor hurtigt kan de reagere, hvad er deres formåen, hvor lidt søvn kan de klare sig med, og hvordan reagerer de på lys og kost?
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Eleverne gennemfører en engineering-udfordring, hvor de finder frem til en løsning, der kan sikre fx spredningsveje omkring skolen for den lokale fauna. Det sker ved etablering af faunapassager.
Forløb
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og spoler til at flytte magneter gennem et plastrør. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Forløb
Eleverne anvender deres viden om magneter til at konstruere en svane, der kan ‘svare’ på spørgsmål. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Forløb
Eleverne gennemfører forløbet med fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne arbejder med en højtaler, der kan udsende lyd. Forløbet er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og kredsløb til at bygge en kran, der automatisk kan slippe sin last af papirklips. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Forløb
I dette forløb anvender eleverne deres viden om magneter til at bygge et svævende tog. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
Ved hjælp af en lille elektromotor skal eleverne konstruere noget, der kan bevæge sig. Formålet med forløbet er, at eleverne gennem en engineeringudfordring arbejder med elektricitet og magnetisme.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
I dette forløb arbejder eleverne på mellemtrinnet med elektromagnetisme. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
Forløb
I dette forløb arbejdes der med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
Forløb
Teknologier fylder stadig mere i vores hverdag. Robotteknologi bruges i mange tilfælde til at aflaste eller erstatte manuelt arbejde, men hvordan udvikler man en robot, som passer til en bestemt opgave, og hvilken naturvidenskabelig viden er i spil i denne udvikling?
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer