Undervisningsmaterialer
Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.
Forløb
Forløbet giver inspiration til, hvordan naturfagsteamet kan sammensætte et fællesfagligt undervisningsforløb med udgangspunkt i plast og plastforurening.
- Krop og sundhed
- Natur og miljø
- Økosystemer
Forløb
Følesansen er kompleks og kan opdeles i 5 underemner. I dette forløb vil eleverne lære at undersøge følesansens forskellige elementer.
- Mennesket
Forløb
Forskerne arbejder på højtryk for at afdække nye reguleringsmekanismer hos forskellige organismer. Et område hvor der sker rigtigt meget er epigenetik. På denne side finder du forskellige undervisningsmaterialer, der omhandler netop dette område.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Forløb
Eleverne undersøger hjerte/lunge-kredsløbet. Fokus på både undersøgelse og modellering samt hvordan lærerens spørgsmål kan kvalificere begge.
- Krop og sundhed
- Mennesket
Forløb
Forløbet tager udgangspunkt i toilettets historie og perspektiverer til andre landes toiletforhold.
- Krop og sundhed
Forløb
Mange faktorer har betydning for, om elever vil benytte skoletoilettet. I dette forløb skal I arbejde med nogle af disse faktorer: Teknologier der indgår i et toilet, en innovativ aktivitet om ‘at ramme rigtigt’ i toilettet samt et engineering-forløb, hvor eleverne skal udvikle det perfekte papirhåndklæde.
Forløb
Eleverne undersøger energiindhold i fødevarer fra deres eget køkken og holder det op imod de officielle kostråd. Eleverne sammensætter kost, der kan dække kroppens energibehov og argumenterer naturfagligt for valgene
Forløb
Hvad sker der i kroppen, når vi spiser og drikker, hvordan fungerer fordøjelsessystemet, og hvilken funktion har nyrerne?
- Krop og sundhed
- Mennesket
Forløb
Den svenske botaniker Carl von Linné udviklede i 1735 et system til at klassificere levende organismer, og hans måde har været anvendt siden.
- Evolution
- Natur og miljø
Forløb
Hvad er mælk egentlig – hvilken fødekilde er der tale om? Som pattedyr er vi mennesker afhængige af mælk, som fra fødslen er vores vigtigste fødekilde.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Krop og sundhed
- Naturgrundlag og levevilkår
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Forløb
Børn og unge har mange naturlige grænser. Hvor hurtigt kan de reagere, hvor lidt søvn kan de klare sig med, og hvordan reagerer de på lys og kost?
- Teknologi og ressourcer
Forløb
Eleverne gennemfører en engineering-udfordring, hvor de finder en løsning, der kan sikre fx spredningsveje omkring skolen for den lokale fauna.
Forløb
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og spoler til at flytte magneter gennem et plastrør. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Forløb
I dette engineeringforløb bruger elever deres viden om magneter til at konstruere en svane, der kan ‘svare’ på spørgsmål.
Forløb
Eleverne gennemfører forløbet med fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne arbejder med en højtaler, der kan udsende lyd.
- Partikler, bølger og stråling
Forløb
Eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Fokus på undersøgelser, kommunikation og naturfaglige forklaringer.
- Partikler, bølger og stråling
Forløb
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
- Partikler, bølger og stråling
Forløb
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. De skal selv undersøge, diskutere og forklare resultaterne.
- Partikler, bølger og stråling