Undervisningsmaterialer

Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Forløb
Lav en mælkekarton, der kan formes som en to-go-kop og lær om hvad mælkekartoner egentlig er lavet af, og hvorfor de skal sorteres som plast.
  • Natur og miljø
  • Produktion og teknologi
  • Stoffer og stofkredsløb
Forløb
Eleverne konstruerer deres egen model, der forklarer, hvorfor der er liv på Jorden. De laver egne undersøgelser og udvikler forståelse for, hvad der skal til, for at liv kan eksistere.
  • Grundskole
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
Forløb
MISSION ULTRA:SPACE er et forløb, hvor der skal laves en aktivitet/program, som Andreas Mogensen kan teste på sin rumrejse til rumstationen ISS efteråret 2023.
Aktiviteter
I denne aktivitet får I et eksempel på, hvordan I kan bruge datalogning, som kun er muligt i micro:bit version 2 og derfor også er indbygget i astro:bit. (*).
  • Grundskole
Aktiviteter
I denne aktivitet får I et eksempel på, hvordan I kan bruge den højttaler, som er indbygget i micro:bit version 2 og derfor også er indbygget i astro:bit.
  • Grundskole
Aktiviteter
I denne aktivitet får I et eksempel på, hvordan I kan bruge den indbyggede lyssensor.
  • Grundskole
Aktiviteter
I denne aktivitet får I et eksempel på, hvordan I kan bruge det indbyggede termometer.
  • Grundskole
Aktiviteter
I denne aktivitet får I et eksempel på, hvordan I kan bruge det indbyggede magnetometer.
  • Grundskole
Forløb
Eleverne arbejder med modelbaseret undersøgelse. De udvikler en model, sideløbende med at de udvikler forståelse for nedbrydningsprocesser og stofkredsløb.
  • Organismer
  • Økosystemer
  • Stoffer og stofkredsløb
Forløb
I forløbet ‘Halvleder’ bruger eleverne micro:bit til at undersøge egenskaber af såkaldte halvledere. Brug halvledere, der er indbygget i micro:bit.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
For at undersøge lysniveau fra en lyskilde, skal I lave et apparat ved hjælp af en micro:bit. 
Aktiviteter
  • Partikler, bølger og stråling
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Grubletegning
Lad eleverne udfordre deres hverdagsforestillinger om elektricitet med grubletegningen 'Tykke ledninger'.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
Mejeriprodukter er et eksempel på bioteknologi, som findes i elevernes hverdag. Undervisningsforløbet har en undersøgende tilgang til mejeriprodukter, hvor eleverne fremstiller surmælksprodukter ved at eksperimentere med mikroorganismers vækst og vækstbetingelser.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
NaturFAGSmælk er et IBSE inspireret undervisningsforløb målrettet naturfag på C-niveau for social- og sundhedsassistenter.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Forløb
I dette forløb skal elever arbejde med et fagligt fokus som tager udgangspunkt i en undersøgelse af fugles fødevalg og fødesøgningsadfærd.
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Eleverne undersøger deres måde at vaske hænder på, undersøger bakterier og perspektiverer til andre landes toiletforhold og hygiejne.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Aktiviteter
Undersøg om der er colibakterier i bade- eller drikkevand.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Vand luft og vejr

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content