Undervisningsmaterialer
Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.
Aktiviteter
Hvor hurtigt kan du gribe en genstand? I skal videreudvikle på en reaktionstidsmåler, så den kan måle tiden, fra I slipper, til I griber igen.
- Mennesket
Aktiviteter
hvorfor er E-sportsholdet Astralis så gode? De er usædvanligt hurtige på tasterne - en kombination af høj reaktionstid og meget hurtige bevægelser.
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Menneskets vigtigste sans er synet. Og vi har svært ved at se i mørke. Derfor er lys ofte en begrænsende faktor for, hvad et menneske kan præstere.I aktiviteten programmerer eleverne en lysmåler ved hjælp af en micro:bit, og derefter tester de, hvor meget lys de har brug for, når de fx skal læse en bog.
- Mennesket
Aktiviteter
Hvor mange tal kan I huske? Og hvor hurtigt kan I finde tal og figurer? Eleverne programmerer en micro:bit til at måle deres reaktionstid.
- Mennesket
Aktiviteter
Elever undersøger, hvor høj en temperatur kroppen kan opnå. De programmerer en micro:bit, så den kan bruges som et termometer.
- Mennesket
Aktiviteter
Eleverne får indblik i laktoseintolerance og laktoseallergi, ligesom de kommer omkring enzymet laktase og mutationer, samt laver øvelser om genetik.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Mennesket
- Naturgrundlag og levevilkår
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Eleverne får indsigt i mælkesyrebakterier og deres forekomst i mælk, ligesom de undersøger, om der findes mælkesyrebakterier i helseprodukter.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Mennesket
- Naturgrundlag og levevilkår
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
De seneste år er andre typer end komælk kommet på markedet. Hvad er rismælk, soyamælk og mandelmælk?
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Mennesket
- Naturgrundlag og levevilkår
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Hvad sker der fra koen bliver malket til mælken står på morgenbordet? Eleverne undersøger og finder svar på spørgsmål om mælkeproduktion.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Mennesket
- Naturgrundlag og levevilkår
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Der findes mange forskellige slags mælkeprodukter. I denne aktivitet arbejder eleverne med mælk, yoghurt og tykmælk.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Mennesket
- Naturen lokalt og globalt
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Hvad er mælk? Hvad indeholder det? Eleverne arbejder med aktiviteter om mælk, og de får indsigt i, hvilket produkt mælk grundlæggende er.
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
- Mennesket
- Naturgrundlag og levevilkår
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Eleverne undersøger, hvordan lyset kan reflekteres via spejle eller sølvpapir ind i en papkasse, hvor solen ikke skinner ind.
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Undersøg, hvordan solen varmer vand op i en hvid og i et sort kop- med og uden låg.
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Formålet med undersøgelsen er, at undersøge om ilt i vandet har betydning for, hvor ofte vandbiller skal til overfladen for at hente ilt.
- Natur og miljø
Aktiviteter
I aktiviteten præsenteres eleverne for den udfordring, en række dyrearter har i forhold til, at naturen er blevet fragmenteret af menneskeskabte anlægsarbejder.
- Naturen lokalt og globalt
Aktiviteter
Magnetfangeleg er en kædefangeleg, hvor deltagerne er magneter, der skal undgå at blive tiltrukket af fangermagneter.
- Partikler, bølger og stråling
Aktiviteter
Magnetiser hinanden er en leg, hvor deltagerne bruger kroppen til at illustrere, hvordan man med en magnet kan magnetisere et søm, og hvordan man kan afmagnetisere det.
Aktiviteter
Vi leger kredsløb er en leg, hvor deltagerne selv finder på, hvordan de med deres krop kan illustrere, hvordan et elektrisk kredsløb virker.
- Energiomsætning