Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Aktiviteter
Denne aktivitet går ud på at bygge en kliktæller med micro:bit, der siden skal benyttes til at tælle bænkebidere.
  • Natur og miljø
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Eleverne læser om bænkebidere, finder bænkebidere uden for og udfører et forsøg med bænkebidere.
  • Natur og miljø
  • Naturgrundlag og levevilkår
Aktiviteter
Eleverne bygger i grupper en model af en faunapassage med de redskaber, de får stillet til rådighed.
  • Natur og miljø
Aktiviteter
Der findes rigtig mange arter af planter, og det er derfor nødvendigt at kunne opdele planterne i grupper, alt efter deres egenskaber. Vi klassificerer planterne. I aktiviteten arbejder eleverne med at klassificere en plante de selv har indsamlet.
  • Evolution
Aktiviteter
Jordens levende organismer sættes i systemer, der er udarbejdet af forskere. I denne aktivitet skal I selv udarbejde et system, der kan organisere jeres sko.
  • Evolution
  • Natur og miljø
Aktiviteter
Jordens levende organismer sættes i systemer, der er udarbejdet af forskere. I denne aktivitet får eleverne kendskab til, hvad riger er.
  • Evolution
  • Natur og miljø
Aktiviteter
Jordens levende organismer sættes i systemer, der er udarbejdet af forskere. I denne aktivitet får eleverne kendskab til Carl von Linné, hvordan hans system fungerer, og hvordan mælkesyrebakterier klassificeres.
  • Evolution
  • Natur og miljø
Aktiviteter
Søvn er vigtigt for mange faktorer. Søvn er vigtig for, hvad du kan præstere, fx i sport. Søvn øger både koncentrationsevnen og præsentationsevnen. Roger Federer, en af verdens største tennisspillere, sover fx 11-12 timer i døgnet.
  • Mennesket
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Hvor hurtigt kan du gribe en genstand? Hvis du lader en genstand falde fra en vis højde, hvor hurtig er du så til at gribe den igen? I skal videreudvikle på en reaktionstidsmåler, så den kan måle tiden, fra I slipper, til I griber igen.
  • Mennesket
Aktiviteter
Astralis er et kendt dansk E-sportshold. De vinder mange store turneringer, fx i spillet Counter-Strike. Men hvorfor er de så gode? Hvad er det, de kan? Test har vist, at medlemmerne på Astralis-holdet er usædvanligt hurtige på tasterne, en kombination af, at de har en rigtig god reaktionstid, og at de er meget hurtige til at bevæge sig.
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Menneskets vigtigste sans er synet. Og vi har svært ved at se i mørke. Derfor er lys ofte en begrænsende faktor for, hvad et menneske kan præstere. I aktiviteten programmerer eleverne en lysmåler ved hjælp af en micro:bit, og derefter tester de, hvor meget lys de har brug for, når de fx skal læse en bog.
  • Mennesket
Aktiviteter
Hvor mange tal kan I huske? Og hvor hurtigt kan I finde tal og figurer? Eleverne programmerer en micro:bit til at måle deres reaktionstid.
  • Mennesket
Aktiviteter
Eleverne skal undersøge, hvor høj en temperatur kroppen/en del af kroppen kan opnå. I denne aktivitet skal eleverne programmere en micro:bit, så den kan bruges som et termometer.
  • Mennesket
Aktiviteter
Laktoseintolerance og laktoseallergi er to forskellige ting. Hvad betyder det ene, og hvad betyder det andet? Der er forskel på, hvor det forekommer i verden. Eleverne får indblik i disse emner, ligesom de kommer omkring enzymet laktase og mutationer, samt laver øvelser med udgangspunkt i genetik.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Mennesket
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Hvor kommer mælkesyrebakterier fra, og hvorfor findes de i mælk? Hvor mange slags findes der, og hvor finder vi dem henne? Eleverne får indsigt i disse emner, ligesom de undersøger, om der findes mælkesyrebakterier i helseprodukter.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Mennesket
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Mælk fra pattedyr, særligt køer, er det mælkeprodukt vi kender bedst. De seneste år er andre typer af mælk dog også kommet på markedet. Hvilke andre typer af mælk findes der? Hvad er rismælk, soyamælk og mandelmælk?
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Mennesket
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Hvad sker der med mælken, fra koen bliver malket til det står hjemme på vores morgenmadsbord? Hvorfor pasteuriserer og homogeniserer man, og hvad er det for teknikker? Hvad er kondenseret mælk, og hvad er økologisk mælk? Eleverne undersøger og finder forklaringer på alle disse spørgsmål.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Mennesket
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Der findes mange forskellige slags mælkeprodukter. I denne aktivitet arbejder eleverne med mælk, yoghurt og tykmælk. De ser på næringsindholdet. Hvordan ser det ud i mikroskop, hvordan dufter og smager det, og hvad er konsistensen?
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Mennesket
  • Naturen lokalt og globalt
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer