Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Aktiviteter
Filtrering er en simpel proces, som tit indgår som en tidligt i forbindelse med produktion af drikkevand. Eleverne arbejder med et simpelt forsøg, der illustrerer, hvad der sker, når man filtrerer sodavand med og uden aktivt kul. Der trækkes paralleller til membraner, herunder aquaporin-membraner.
Aktiviteter
I Danmark får vi langt det meste af vores drikkevand fra grundvandet. I mange andre lande er kilderne til drikkevand fx overfladevand eller sågar havvand. Eleverne arbejder med en kort oversigt over, hvilke kilder til drikkevand der findes, samt hvordan disse kilder kan være belastet - biologisk eller kemisk.
Aktiviteter
Hvad sker der, når overfladevand og regnvand siver ned gennem jordlagene og til sidst ender som grundvand? Eleverne laver et forsøg, som illustrerer processen - kan det virkelig være rigtigt, at det ‘bare’ er det, der sker?
Aktiviteter
Gennem hele forløbet har eleverne arbejdet med en hypotese. Forløbet afrundes med at genbesøge den oprindelige hypotese og kigge på, hvad de har lært.
Aktiviteter
Vi har lært en del om is og vand og kulde. Kun helt specielle dyr kan overleve ved de ekstreme temperaturer i polarklima. Denne test stiller skarpt på, hvilke dyr der kan overleve - og hvordan de holder varmen. Måske kan du bruge din viden fra de andre aktiviteter til at svare rigtigt på spørgsmålene?
Aktiviteter
I denne aktivitet undersøger vi vands sidste tilstandsform - damp eller gas. Vanddamp er vand i gasform. Vi kan ikke se vanddamp, da vandmolekylerne bevæger sig frit i luften. Men vi kan se skyer og tåge, og det kan vi bruge til at forklare vands tredje tilstandsform.
Aktiviteter
For at holde varmen i arktis skal kroppen isoleres. Men hvad er bedst til at at holde kroppen varm i ekstrem kulde? Dette skal eleverne forklare ved at simulere et polarmiljø, så de kan undersøge effektiviteten af forskellige typer isolationsmaterialer.
Aktiviteter
Når du putter din hånd ned i koldt vand, begynder du at fryse, men hvad betyder det, at vand fryser? I denne aktivitet skal eleverne se vand skifte tilstandsform fra flydende til fast og lære om to af vands tilstandsformer.
Aktiviteter
I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvad temperatursans er. De skal bruge deres sanser til at mærke forskel på vands temperatur.
Aktiviteter
En aktivitet, hvor eleverne arbejder innovativt og systematisk med at kortlægge, hvilke forhold der skal forbedres på skoletoiletterne.
Aktiviteter
Osmose og omvendt osmose er to processer, som ofte benyttes i forbindelse med produktion af drikkevand. Eleverne arbejder med simple og spektakulære forsøg, der illustrerer, hvad der sker i osmose, og de får viden om omvendt osmose.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Aktiviteter
Det er ikke alle steder i verden, hvor toiletforholdene er som her i Danmark. Find aktiviteter med billeder og lær om toiletkrav samt hvorfor, der er låg på toilettet.
  • Natur og miljø
  • Økosystemer
  • Produktion og teknologi
  • Stoffer og stofkredsløb
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Lær om toilettets udvikling gennem læsning, ordkryds, tegneserie og bytur.
  • Demografi og erhverv
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Hvordan virker toilettet? Lær om begreber som flyder, ventil og forbundne kar og bliv klogere på toilettets funktionalitet.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
En innovativ aktivitet, hvor der arbejdes med at udvikle et papirhåndklæde, der opfylder to krav: Det kan bruges som håndklæde efter håndvask OG ikke stopper toilettet, hvis det skylles ud i toilettet.
  • Natur og miljø
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
En innovativ aktivitet, hvor der arbejdes systematisk med at ramme rigtigt, når man er på toilettet.
  • Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Blæren har to funktioner: At være opbevaringssted for urinen og at sørge for en hurtig og fuldstændig tø​​mning, når vi tisser. Når man tisser, er det både musklerne omkring blæren og musklerne omkring urinrøret, der skal arbejde sammen. 
  • Mennesket