Undervisningsmaterialer
Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.
Aktiviteter
Eleverne arbejder med deres egen brainstorming uden nogen forudgående viden: Hvad tror de, beskidt drikkevand er?
- Natur og miljø
- Naturgrundlag og levevilkår
- Vand luft og vejr
Aktiviteter
Vi ved alle, at det kan være farligt at opholde sig i ekstrem kulde. Hollandske Wim Hof, kendt som The Iceman, har 26 verdensrekorder i at opholde sig i bidende kulde, men hvordan kan han det?
- Krop og sundhed
- Mennesket
Aktiviteter
Det forudsættes, at eleverne kender til massefylde, fx at de har arbejdet med Find massefylden.
Aktiviteter
Eleverne skal undersøge forskellige materialers massefylde dels med udgangspunkt i materialets rumfang, dels med udgangspunkt i materialets vægt.
- Produktion og teknologi
- Teknologi og ressourcer
Aktiviteter
Eleverne skal ud i naturen og bruge deres sanser. Hvordan er det at være blind? Bliver de andre sanser bedre?
- Krop og sundhed
- Natur og miljø
Aktiviteter
Dine sanser arbejder hele tiden sammen. I denne aktivitet skal vi se, hvordan følesansen hjælper os til at gå, og hvordan vores sanser arbejder sammen.
Aktiviteter
Nogle steder på kroppen er mere følsomme end andre. I aktiviteten undersøger eleverne, hvor på huden de er følsomme, og hvor de ikke er så følsomme.
Aktiviteter
Eleverne skal prøve at finde ud af, hvad de rører ved - udelukkende ved at bruge deres følesans. De skal være grundige og mærke alle fladerne på genstanden.
Aktiviteter
Eleverne planlægger, hvordan de vil fremstille rent drikkevand. Desuden laver de undersøgelse af kvaliteten af deres eget drikkevand.
Aktiviteter
Destillering er en metode til at adskille væsker fra faste stoffer. Fx adskillelse af salt fra havvand.
Aktiviteter
Eleverne arbejder med et simpelt forsøg, der illustrerer, hvad der sker, når man filtrerer sodavand med og uden aktivt kul.
Aktiviteter
Eleverne arbejder med en kort oversigt over kilder til drikkevand, samt hvordan disse kilder kan være belastet - biologisk eller kemisk.
Aktiviteter
Hvad sker der, når overfladevand og regnvand siver ned i jorden og ender som grundvand? Eleverne laver et forsøg, som illustrerer processen.
Aktiviteter
Gennem hele forløbet har eleverne arbejdet med en hypotese. Forløbet afrundes med at genbesøge den oprindelige hypotese og kigge på, hvad de har lært.
Aktiviteter
Vi har lært en del om is og vand og kulde. Kun helt specielle dyr kan overleve ved de ekstreme temperaturer i polarklima. Denne test stiller skarpt på, hvilke dyr der kan overleve - og hvordan de holder varmen. Måske kan du bruge din viden fra de andre aktiviteter til at svare rigtigt på spørgsmålene?
Aktiviteter
I denne aktivitet undersøger vi vands sidste tilstandsform - damp eller gas. Vanddamp er vand i gasform. Vi kan ikke se vanddamp, da vandmolekylerne bevæger sig frit i luften. Men vi kan se skyer og tåge, og det kan vi bruge til at forklare vands tredje tilstandsform.
Aktiviteter
For at holde varmen i Arktis skal kroppen isoleres. Eleverne skal simulere et polarmiljø, så de kan undersøge, hvad der bedst holder kroppen varm.
Aktiviteter
Hvad betyder det, at vand fryser? I denne aktivitet skal eleverne se vand skifte tilstandsform fra flydende til fast og lære om to af vands tilstandsformer.