Find undervisningsmaterialer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene, der dækker over kernefagligheder og emner bl.a. fra Fælles Mål.

  • Materialetype

  • Fag

  • Klassetrin

  • Emneord

  • Reset
Henvisning
Tre forskellige aktiviteter: fra densitet og opdrift i 1.g, over Atwoods faldmaskine i 2.g og til de fire fundamentale kræfter i 3.g, som er med til at belyse Naturvidenskabens ABCs Erkendelse 8: ‘Fundamentale fysiske naturkræfter virker overalt i universet’.
Henvisning
Eleverne skal med forskellige undersøgelsesteknikker finde frem til om to ‘guldprøver’ er lavet af guld. Forløbet viser, hvordan der på 3. og 4. klassetrin kan arbejdes undersøgelses- og problembaseret med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 7: ‘Alt i universet er opbygget af små partikler’.
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Henvisning
Fire forslag til aktiviteter om energiformer og -bevarelse, som er egnede til at skabe faglig diskussion mellem eleverne om vigtige begreber og pointer vedrørende Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 9: Energien i universet er bevaret, men kan ændres fra én form til en anden.
  • Energi
Henvisning
Eleverne undersøger naturens mangfoldighed med fokus på bier og deres levesteder. Forløbet viser, hvordan du på mellemtrinnet kan arbejde undersøgelses- og problembaseret med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 4: ‘Naturen er rig på biodiversitet’.
  • Natur og miljø
  • Naturgrundlag og levevilkår
Henvisning
Hovedbegrebet i dette materiale er bæredygtighed, i alle forhold der vedrører elevernes hverdag og faglige uddannelse. Materialet indeholder forslag til opbygning af et forløb til Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1 inden for hovedområdet Fødevarer, jordbrug og oplevelser.
Henvisning
Dette er en temapakke med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Civilingeniør og lektor Steffen Petersens forskning i energieffektivt bygningsdesign er omdrejningspunktet.
  • Demografi og erhverv
  • Natur og miljø
Henvisning
Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 5: Alt liv har udviklet sig gennem evolution. Aktiviteterne har evolutionsbiologi, tilpasning, nedarvningsmønstre, biologisk variation og naturlig selektion samt artsdannelse som omdrejningspunkter.
  • Evolutionsbiologi
Aktiviteter
Brug et æble som model til at illustrere, hvor meget af Jordens areal, der bruges til at dyrke afgrøder på.
  • Demografi og erhverv
  • Naturen lokalt og globalt
  • Naturgrundlag og levevilkår
Grubletegning
Lad eleverne udfordre deres hverdagsforestillinger om hvordan elektricitet fungerer ved at arbejde med grubletegningen 'Tykke ledninger'.
  • Partikler, bølger og stråling
Forløb
Eleverne arbejder i natur/teknologi med konstruktion af solovne. Med udgangspunkt i udfordringen undersøger de materialernes egenskaber og konstruerer og tester en solovn, der kan lune en kanelgiffel.
  • Energiomsætning
  • Stof og energi
  • Teknologi og ressourcer
  • Vand luft og vejr
Forløb
Mejeriprodukter er et eksempel på bioteknologi, som findes i elevernes hverdag. Undervisningsforløbet har en undersøgende tilgang til mejeriprodukter, hvor eleverne fremstiller surmælksprodukter ved at eksperimentere med mikroorganismers vækst og vækstbetingelser.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Produktion og teknologi
  • Teknologi og ressourcer
Forløb
Forløbet henvender sig til undervisningen i natur/ teknologi i indskolingen. Undervisningsforløbet skal bidrage til at udvikle elevernes viden og færdigheder omkring undersøgelser af fødevarer herunder mælk og mælkeprodukter.
  • Naturgrundlag og levevilkår
  • Organismer
Forløb
NaturFAGSmælk er et IBSE inspireret undervisningsforløb målrettet naturfag på C-niveau for social- og sundhedsassistenter.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Aktiviteter
To muskelsystemer arbejder sammen omkring urinvejssystemet: Musklerne omkring blæren og musklerne omkring urinrøret. Disse muskler kan komme på overarbejde, hvis man ofte går og holder sig.
  • Krop og sundhed
  • Mennesket
Henvisning
Hvidt lys indeholder alle regnbuens farver. Farver ser forskellige ud, fordi de reflekterer og absorberer det hvide lys med forskellige bølgelængder. Man kan danne nye farver ved at blande forskellige farver. Nu skal du blande farver og bruge sæbe til at skille farverne ad igen.