Brug didaktiske indsigter til at styrke din undervisning
I undervisning for bæredygtig udvikling er målet at styrke elevernes handlekompetence. Det betyder, at eleverne dels skal få viden om, hvilke handlemuligheder der er i et givent bæredygtighedsdilemma, dels skal opnå tillid til, at deres egne handlinger har betydning, og dels at de opøver en vilje til at handle for en bæredygtig udvikling.
Med udgangspunkt i naturfagenes indhold og fagdidaktik medfører det, at man bør udvikle undervisning for bæredygtig udvikling med (mindst) disse seks perspektiver:
- Udforskende og undersøgelsesbaseret undervisning
- Fokus på tværfaglighed
- Inddragelse af andre læringsmiljøer end klasseværelset/ laboratoriet
- Inddragelse af relevante, eksterne aktører i undervisningen
- Fokus på elevdeltagelse og medbestemmelse (under udvikling)
- Fasthold kompleksiteten i elevernes problemstillinger (wicked problems)
Verdensmål og bæredygtighed
Brug FN's verdensmål i din undervisning.Baggrundsviden om UBU
Vidensressourcer og baggrundsmaterialeDidaktiske indsigter
Styrk din UBU-undervisningForløb og aktiviteter om bæredygtig udvikling
Find forløb, aktiviteter og andet undervisningsmaterialeUddannelse for bæredygtig udvikling
Inspiration til din undervisning
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Verdensmål og bæredygtighed
Brug FN's verdensmål i din undervisning.Baggrundsviden om UBU
Vidensressourcer og baggrundsmaterialeDidaktiske indsigter
Styrk din UBU-undervisningForløb og aktiviteter om bæredygtig udvikling
Find forløb, aktiviteter og andet undervisningsmaterialeUddannelse for bæredygtig udvikling
Inspiration til din undervisning