
- Undervisning
- >
- Undersøgelsesbaseret undervisning
- >
- Modelbaserede undersøgelser
- >
- Aktiviteter og forløb
Aktiviteter og forløb
Modellering og modelbaserede undersøgelser
Her finder du forløb og aktiviteter, der udvikler elevernes modelleringskompetence - både gennem modellering i sig selv og modelbaserede undersøgelser.
Eleverne konstruerer deres egen model, der forklarer, hvorfor der er liv på Jorden. De laver egne undersøgelser og udvikler forståelse for, hvad der skal til, for at liv kan eksistere.
Forløb
Eleverne konstruerer og reviderer deres egen model ud fra undersøgelser sideløbende med, at de udvikler forståelse for, hvordan vores solsystem er opbygget.
Forløb
Eleverne arbejder med en modelbaseret undersøgelse. De konstruerer og reviderer deres egen model ud fra undersøgelser, mens de udvikler forståelse for Jordens bevægelser rundt om Solen.
Forløb
På grund af tyngdekraften trækker Jorden i de satellitter, der kredser om den. Dette forsøg viser, hvordan de ikke falder ned, og giver en ide om, hvordan denne viden kan bruges til at lande et rumskib.
Henvisninger
Eleverne laver en model, hvor de ved hjælp af en lommelygte undersøger, hvorfor skyggen ‘peger’ i en bestemt retning, og hvordan skyggen kan ændre størrelse, afhængig af hvordan lysstrålen placeres.
Henvisninger
Eleverne arbejder med modelbaseret undersøgelse. De udvikler en model, sideløbende med at de udvikler forståelse for nedbrydningsprocesser og stofkredsløb.
Forløb
Eleverne får kendskab til atomer, og hvordan man kan bruge modeller til at forklare noget af det, man ikke kan se.
Aktiviteter
Brug et æble som model til at illustrere, hvor meget af Jordens areal, der bruges til at dyrke afgrøder på.
Aktiviteter
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.