Grubletegningerne vækker interesse, skaber diskussioner og stimulerer eleverne til naturvidenskabeligt ræsonnement
Grubletegninger kan bruges til at fremme og udvikle elevernes naturfaglige forståelse blandt andet ved at stille spørgsmål, som eleverne ikke havde tænkt eller reflekteret over. Grubletegninger kan bruges til at afdække elevernes usikkerheder og hverdagsforestillinger.
Grubletegninger er også velegnede til at identificere egne hverdagsforestillinger. Som en del af forberedelserne til undervisningen kan man bruge dem til at reflektere over sin egen forståelse.
På tegningerne er nogle børn samlet omkring et naturvidenskabeligt fænomen. Et af børnene stiller spørgsmål eller problematiserer en hændelse. De andre børn kommenterer spørgsmålet med hver deres idé.Tegningerne har ikke nødvendigvis ét rigtigt svar. I flere tilfælde bliver det eneste fornuftige svar: "det afhænger af.....".
Hver grubletegning er suppleret af en kort tekst med idéer til yderligere aktiviteter, der kan hjælpe med til at afklare den aktuelle problemstilling. Desuden er der en videnskabelig forklaring på det fænomen, der præsenteres i den pågældende grubletegning.
Grubletegninger...
- Gør elevernes forestillinger og forståelse mere eksplicitte
- Illustrerer forskellige synsvinkler
- Stimulerer til argumentation og diskussion
- Fremmer deltagelse og engagement
- Hjælper eleverne med at formulere deres egne spørgsmål
- Kan danne udgangspunkt for elevernes egne undersøgelser
- Fremmer anvendelse af naturfaglige forklaringer i hverdagssituationer
- Fremmer sprogudvikling og forståelse
- Kan anvendes ved opsummering af et emne
100 grubletegninger ordnet i 10 temaer
Herunder finder du 10 temaer, som hver indeholder 10 tegninger, som du kan bruge til at arbejde med dette tema. Du kan også lave en søgning blandt alle grubletegninger.
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Didaktiske ressourcer
Udvikling af Concept Cartoons
Concept Cartoons blev udviklet i 1992 i England af Brenda Keogh and Stuart Naylor under overskriften Concept Cartoons. De så et behov for at finde frem til måder at udfordre læreres tænkning på efteruddannelseskurser.
Astra har indgået en kontrakt med udgiveren i England: Millgate House Education Ltd, om oversættelse til dansk og med rettigheder til fri brug i danske skoler.
Undervisning
Kompetenceorienteret undervisning
Grubletegninger
Skab forundring og engagementVerdensmål og bæredygtighed
Brug FN's verdensmål i din undervisning.ultra:bit
Læringsprojekt om kodning og teknologiRummet og rumfart
Forløb og aktiviteterFagteamudviklig
PRUF - Professionel udvikling af fagteamsFor lærerstuderende: intro til naturfagsdidaktik
Artikelsamling om naturfagsdidaktiske temaerEmneuger og fagdage
Find inspiration og ugeplaner
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Tilmeld Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Undervisning
Kompetenceorienteret undervisning
Grubletegninger
Skab forundring og engagementVerdensmål og bæredygtighed
Brug FN's verdensmål i din undervisning.ultra:bit
Læringsprojekt om kodning og teknologiRummet og rumfart
Forløb og aktiviteterFagteamudviklig
PRUF - Professionel udvikling af fagteamsFor lærerstuderende: intro til naturfagsdidaktik
Artikelsamling om naturfagsdidaktiske temaerEmneuger og fagdage
Find inspiration og ugeplaner