Elever hjælpes ad med at få fiskenet op ad vandet

Fællesfaglige forløb

Inspiration til fællesfaglige forløb til udskolingen

Fællesfaglig undervisning består af en række fællesfaglige forløb. Fællesfaglige forløb kan tage udgangspunkt i læseplanernes fællesfaglige fokusområder eller have andre omdrejningspunkter. Få idéer og se eksempler på fællesfaglige forløb rettet mod 7.-9. klassetrin.

Forløbsskitse fællesfagligt forløb  - 'Verdens skove'
astra girl
Få indblik i madens livscyklus: det fællesfaglige forløb har fokus på madens klimaaftryk, madspild og ressourcer i madaffald.

Henvisninger

Eleverne arbejder med en case, om at starte liv på en ny planet med bakterier. Forløbet viser, hvordan der i udskolingen kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 2, 4, 8 og 10.

Henvisninger

Eleverne arbejder ud fra en case, der drejer sig om truede torskebestande i Østersøen. Et farvand nær skolen undersøges, og data herfra sammenlignes med forskeres data. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i udskolingen kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1, 3 og 4.

Henvisninger

Eleverne arbejder ud fra en case, der drejer sig om manglen på grus og sand. En grusgrav nær skolen undersøges, og der udarbejdes en model for grusgravning. Der arbejdes med erstatningsmaterialer. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i udskolingen kan arbejdes fællesfagligt med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 1, 2, 3 og 4.

Henvisninger

Bæredygtigt landbrug i byerne: I dette forløb lærer eleverne om begreber som bæredygtighed og gødning i en urban kontekst.

Forløb

Danmark har noget af verdens bedste drikkevand. Ikke alle steder er så heldige, og i katastrofeområder er netop rent drikkevand en stor udfordring.

Forløb

Eleverne konstruerer en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars. Fællesfagligt fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'.

Forløb

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skip to content