Grubletegninger

Grubletegninger vækker interesse, skaber diskussion aktiverer elevernes hverdagsforestillinger. Søg på et fagligt emne eller brug filtrene til at finde grubletegninger.

Se mere om grubletegninger.

  • Samlinger

  • Emneord

  • Reset
Lad eleverne udfordre deres hverdagsforestillinger om elektricitet med grubletegningen 'Tykke ledninger'.
  • Partikler, bølger og stråling
Brug denne grubletegning til at tale om lyd og hvordan lyden reflekteres og absorberes af forskellige materialer.
  • Lyd og bevægelse
Vi ved, at spejle reflektere lys, men hvordan er det med lyd? Lad dine elever diskutere dette og lav jeres egne eksperimenter for at teste det.
  • Partikler, bølger og stråling
Brug denne grubletegning til at tale om lyd og hvordan denne kan bevæge sig gennem rør.
  • Lyd og bevægelse

Fly

Når du hører lyden fra et fly, er det allerede fløjet forbi. Lys er nemlig meget hurtigere end lyd, og derfor ser man flyet, før man hører det.
  • Lyd og bevægelse
  • Partikler, bølger og stråling
Brug denne grubletegning til at tale om Jorden og universet med udgangspunkt i spørgsmålet om hvad der sker med stjerne om dagen.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegningen lægger op til en snak om hvad lys egentlig er og hvordan det opfører sig. Lad dine elever tale om dette ud fra grubletegningen.
  • Partikler, bølger og stråling
Kan man se en hvid kat, hvis den er i et helt mørkt rum? Diskuter og undersøg så, hvordan forskellige genstande ser ud i et mørkt rum.
  • Partikler, bølger og stråling
Tal om og undersøg, hvorfor ydersiden af glasset på et glas isvand bliver vådt. Kan I tænke på andre steder, hvor noget lignende sker?
  • Vand luft og vejr
Når søm ruster, hvad gør det så ved massefylden? Lad dine elever tale om dette og om, hvad der sker, når stoffer ændrer sig.
  • Stoffer og stofkredsløb
Når en brusetablet opløses i vand, kommer der bobler. Tal om elevernes forestillinger om, hvor boblerne kommer fra.
  • Stoffer og stofkredsløb
Lad dine elever diskutere, hvordan de mest energieffektivt opvarmer en kedel med vand. De skal tale ud fra hvad de ved, og hvad de tror.
  • Energiomsætning
Lad dine elever tale om forskellen mellem brændstof og energi - måske som led i et tema om energikrise og global opvarmning.
  • Energiomsætning
Hvad sker der med temperaturen, når man bevæger sig op i bjergene? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Vand luft og vejr
Hvad er mikroorganismer og hvad har de at gøre med brødbagning? Lad dine elever diskutere dette og derefter lave deres egne undersøgelser.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Lad dine elever diskutere regnorme og deres liv under jorden ud fra denne grubletegning.
  • Natur og miljø
  • Økosystemer
Elektricitet og magnetisme hænger tæt sammen. Lad eleverne tale om, hvorvidt de har elektriske apparater i hjemmet, der bruger magneter.
  • Energiomsætning
Hvad sker der med elektriciteten, når man slukker for lyset? Udforsk elevernes hverdagsforestillinger om strøm og elektriske kredsløb.
  • Teknologi og ressourcer
Skip to content