Grubletegninger Kraefter og bevaegelse

Kræfter og bevægelser

Hvilke kræfter er på spil?

Kræfter og bevægelse hænger sammen, men hvordan?

Hvad falder hurtigst – en papirclips, en fjer, eller et stykke papir? Sæt gang i elevernes hverdagsforestillinger om sammenhængen mellem kræfter og bevægelser med grubletegninger.

Tegning af et barn, der hænger i et træ over en sø

Hvad ved dine elever om kræfter og bevægelser?

Hvem falder hurtigst og kommer tættest på jorden? Brug grubletegningen til at snakke om vægt og tyngdekraft.
Hvor ondt gør det at blive trådt over tæerne af en elefant? Brug denne grubletegning til at tale om vægtfordeling og areal.
Hvad falder hurtigst - en papirclips, en fjer eller et stykke papir? Og kan man påvirke nogen af tingene for at få dette til at ændre sig?
Lad eleverne diskutere, om det teoretisk set ville være muligt at sparke en bold så hårdt, at den ikke kommer ned igen.
Højeste topfart eller bedste accelerationsevne - hvilket fly kommer først? Lad dine elever diskutere og lave en undersøgelse, der kan vise det.
Hvad betyder kroppens fysik for hvor god man er i atletiske discipliner? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen.
Hvis en astronaut lægger en månesten i vand, synker den så? Lad dine elever diskutere dette som en måde at behandle tyngdekraft.
Lad dine elever diskutere ud fra denne grubletegning, hvad der ville ske, hvis et rumskib løb tør for brændstof i rummet.
I rummet er du vægtløs, men betyder det, at du kan svæve væk? Lad dine elever tale om hvad vægtløshed betyder ud fra denne grubletegning.
Brug grubletegningen til at tale om bevægelse, friktion og naturens kræfter. Test efterfølgende nogle af elevernes hypoteser.
Hvilke faktorer kan have betydning for, hvordan genstande glider ned ad skråninger? Diskuter dette og test ved at bygge jeres egen skibakke.
Grubletegningen lægger op til en snak om, hvad kroppens højde og vægt har af betydning for en udspringer.
Når du spiser din madpakke, tager du så vægten af maden på? Brug denne grubletegning til at tale om forholdet mellem masse og vægt.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content