Grubletegninger - Energikilder og energioverførsel

Energikilder og energioverførsel

Skab dialog om energi

Benzin, temperatur og brændstof. Tag en god snak om energikilder og energioverførsel.

Energikilder og energioverførsel er alle steder – hver gang der er bevægelse, lys eller varme. Eleverne har sikkert en masse forestillinger om, hvor energien kommer fra og hvordan den bliver overført. Lad dem diskutere dette ud fra grubletegninger om solbadning, benzinbiler og den såkaldte wind-chill-factor.

Tegning af elever, hvis forsøgsopstilling springer i luften

Hvad ved dine elever om energi?

Hvordan får en bil energi til at bevæge sig? Kan I se tegn på energioverførsel? Lad eleverne tale om energikilder og overførsel af energi.
Hvad sker der med temperaturen, når man bevæger sig op i bjergene? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen.
Når det blæser, bliver det ofte koldt - man kan endda tale om en 'wind-chill-factor'. Lad dine elever diskutere, hvorfor vind og kulde følges ad.
Lad dine elever tale om forskellen mellem brændstof og energi - måske som led i et tema om energikrise og global opvarmning.
Når du holder en isklump, bliver din hånd kold, og isen smelter. Er det varme, der bevæger sig fra hånden, eller kulde, der kommer fra isen?
Lad dine elever diskutere smeltetid på is ud fra denne grubletegning - er det mon den store eller den lille terning, der smelter først?
Lad dine elever diskutere, hvordan de mest energieffektivt opvarmer en kedel med vand. De skal tale ud fra hvad de ved, og hvad de tror.
Lad dine elever tale om, hvorvidt det betyder noget, hvor i et kredsløb, de placerer en kontakt. De skal argumentere og lytte til hinanden.
Lad dine elever diskutere denne grubletegning og tale om, hvad det gør, hvis man trækker et stykke optrækslegetøj ekstra hårdt op.
Kan man høre radio under vandet? Brug grubletegningen til at tale om hvordan lydbølger bevæger sig gennem vand og luft.
Sol giver energi, men man kan også blive søvnig af at ligge i solen. Lad dine elever diskutere solbadning og energiniveau.
Hvilken bil er varmest - den hvide eller den sorte? Lad dine elever diskutere ud fra grubletegningen.
Solen overfører energi, når den skinner på jorden, men hvad sker der egentlig med al denne energi?

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content