Grubletegninger - Ændringer i stoffer

Ændringer i stoffer

Forestillinger om stofændringer

Hvor tror dine elever, at bobler kommer fra, og hvad sker der, når luft køles ned?

Stoffer er kemiske forbindelser, der har særlige egenskaber og kan beskrives i forskellige former. Dine elever kender måske til vands tre tilstandsformer, men de har sikkert også andre forestillinger om stoffer og ændringer i stoffer.

Forestillinger, som de måske ikke er bevidste om. Lad dem ud fra grubletegningerne tale om ændringer i stoffer ud fra fx saltvand, rust og syreregn.

Tegning elev og science

Hvordan ændrer stoffer sig?

Luft er en gasart, men hvad sker der, når den bliver kølet ned - udvider den sig, skrumper den, eller beholder den sin massefylde?
Når en brusetablet opløses i vand, kommer der bobler. Tal om elevernes forestillinger om, hvor boblerne kommer fra.
Tal om og undersøg, hvorfor ydersiden af glasset på et glas isvand bliver vådt. Kan I tænke på andre steder, hvor noget lignende sker?
Grubletegningen sætter gang i refleksionerne om, hvad der sker, når et lys brænder. Lad dine elever tale om, hvad der sker med stearin og væge.
Tal om, hvor effektive forskellige filtre er til at rense muddervand. Test nu hypoteserne - fx bomuld, en si og filterpapir.
Lad dine elever tale om hvad der får et søm til at ruste eller ikke. De skal danne deres egne argumenter og lytte til hinanden.
Når søm ruster, hvad gør det så ved massefylden? Lad dine elever tale om dette og om, hvad der sker, når stoffer ændrer sig.
Salt kan opløses i vand, men hvad betyder vandets temperatur for opløsningsevnen? Lad dine elever tale om dette ud fra grubletegningen.
Denne grubletegning åbner for at tale om vægt og massefylde ud fra elevernes forestillinger om smeltende is.
Tal om massefylde og vægt ud fra spørgsmålet om, hvad der sker med vægten af en kop the, når man opløser en skefuld sukker i den.
Hvorfor er appelsiner sure? Brug denne grubletegning til at tale om syre og forekomsten af syrer i fx madvarer.
Denne grubletegning handler om syreregn og lægger op til en snak om, hvordan sur regn påvirker bjerge og bygninger.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content