
- Undervisning
- >
- Engineering i skolen
- >
- Forløb og aktiviteter til engineering
Forløb og aktiviteter til engineering
Find engineering-forløb og tilhørende aktiviteter
Herunder finder du forløb, som er struktureret efter Engineering proces-modellen. Under hvert forløb er tilknyttet en række aktiviteter og didaktiske ressourcer, som du og dine elever skal bruge til at gennemføre forløbet.
Teknologier fylder stadig mere i vores hverdag. Robotteknologi bruges i mange tilfælde til at aflaste eller erstatte manuelt arbejde, men hvordan udvikler man en robot, som passer til en bestemt opgave, og hvilken naturvidenskabelig viden er i spil i denne udvikling?
Forløb
Eleverne undersøger materialers isolerende egenskaber og konstruerer og tester isoleringsmateriale til en kop. Udfordringen handler om at holde en kop kakao varm, men i laboratoriet arbejder eleverne med varmt vand.
Forløb
Hvordan kan man skabe grobund for bæredygtigt landbrug i byerne? Det er udgangspunktet for dette forløb, hvor eleverne lærer om begreber som bæredygtighed og gødning i en urban kontekst.
Forløb
Danmark har noget af verdens bedste drikke-vand og næsten alle steder i Danmark kan man drikke grundvandet. Drikkevand, der er rent og smager godt. Men ikke alle steder i verden er de så heldige, og i katastrofeområder er netop rent drikkevand en stor udfordring.
Forløb
Forløbet omhandler lys og dets betydning for vores helbred. Med udgangspunkt i en engineeringudfordring arbejder eleverne med lys som fysisk fænomen, og de lærer om det årstidsbestemte lysindfald på Jorden, samt om hormonproduktion i kroppen.
Forløb
Mennesket har gennem mange århundreder haft brug for at flytte vand fra et område til et andet. Med inspiration fra Archimedes’ Skrue og aktiviteter om vand og tryk skal eleverne designe en simpel vandpumpe, der kan flytte vand fra et lavere liggende niveau til et højere liggende niveau.
Forløb
Undervisningsforløb om udledning af stoffer fra den enkelte og samfundet omhandler ofte udledning af fx CO2 og kvælstof. I sjældnere tilfælde sættes der fokus på den allestedsnærværende udledning af plast. Dette forløb omhandler udledning af plast med afsæt i en engineeringudfordring.
Forløb
Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
Forløb
Engineering i skolen
Sådan arbejder du med ingeniørens arbejdsmetodeProjektpartnerskabet
Sådan er engineering-projektet bygget opDidaktikken i engineering
Hvad, hvordan og hvorforKom i gang med engineering
Inspiration til fagteamet, skolen og kommunenDesignproces til undervisning i engineering
Download model og ikonerForløb og aktiviteter til engineering
Engineering-forløb og aktiviteter til din undervisning
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Engineering i skolen
Sådan arbejder du med ingeniørens arbejdsmetodeProjektpartnerskabet
Sådan er engineering-projektet bygget opDidaktikken i engineering
Hvad, hvordan og hvorforKom i gang med engineering
Inspiration til fagteamet, skolen og kommunenDesignproces til undervisning i engineering
Download model og ikonerForløb og aktiviteter til engineering
Engineering-forløb og aktiviteter til din undervisning
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.