Solcellebiler - Paradisbakkeskolen - Naturvidenskabsfestival - Foto: Pelle Rink © Astra

Didaktikken i engineering

Hvad, hvordan og hvorfor - didaktik til engineering i skolen

Styrken ved at arbejde med engineering i skolen er brugen af naturfaglig og anden faglig viden i konkrete optimerings- og forbedringsprocesser.

Det er integrationen af praktiske, konstruktive og optimerende elementer, som får engineering til at
adskille sig fra anden undersøgelsesbaseret undervisning.

Til arbejdet med Engineering i skolen er der udarbejdet animerede lærervejledninger, metodekort og engineeringdidaktik, som guider dig som lærer til at få mest muligt ud af at arbejde med engineering.

astra girl

Metodekit og metodekort

For at understøtte brugen af ingeniørernes arbejdsmetode og undervisningen i engineeringforløb i skolen er der udviklet metodekort, som kan bruges under de forskellige delprocesser.

Metodekortene understøtter elevernes selvstændige arbejde.

astra girl

Animerede lærervejledninger

Til hver delproces er der udarbejdet en animeret lærervejledning. I vejledningerne er der især fokus på de opgaver og det arbejde, du som lærer har i et engineeringforløb.

Vejledningerne er ret detaljerede, og det kan anbefales at se videoerne igennem flere gange. Det er samtidig helt oplagt at inddrage dem i naturfagsteamets arbejde med engineeringmetoden.

Evaluering

Et vigtigt led i at arbejde med engineering er at kunne følge elevernes udvikling. Til det formål er der udviklet et evalueringsredskab, som kan hjælpe dig med at sætte fokus på noget af det, engineering er særligt velegnet til at understøtte.

Du kan bruge redskabet i din forberedelse af undervisningen og dialog med eleverne, men også til at gøre elevernes udvikling tydelig for dig, dine kollegaer og ikke mindst eleverne. 

astra girl

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.