Undervisning
Søg Didaktiske ressourcer
Undervisningsmaterialer
Undersøgelsesbaseret undervisning
Det undersøgende arbejde i naturfagGrubletegninger
Vælg et tema og sæt gang i dialogenFælles prøve i naturfag
Overblik, forløb og officielle dokumenter om fælles prøveKompetenceorienteret undervisning
Fællesfaglig naturfagsundervisning
Undervisning og fælles prøveProblembaseret undervisning
Elevernes undren i fokusultra:bit
Læringsprojekt om kodning og teknologiFagteamudvikling
PRUF - Professionel udvikling af fagteamsFor lærerstuderende: Intro til naturfagsdidaktik
Artikelsamling om naturfagsdidaktiske temaerRummet og rumfart
Forløb og aktiviteterVerdensmål og bæredygtighed
Brug FN's verdensmål i din undervisning.Emneuger og fagdage
Find inspiration og ugeplaner
Didaktiske ressourcer
Find didaktiske ressourcer frem ved at taste et fagligt ord i søgefeltet. Du kan også bruge filtrene til at se ressourcer tilknyttet et specifikt tema.
Videnskortlægning er en aktivitet, der kan bruges i delprocessen ‘Undersøge’. Dette er et arbejdsark, du kan give til dine elevgrupper.
- Engineering
- Metodekort
Videnskortlægning er en aktivitet, der kan bruges i delprocessen ‘Undersøge’. Dette er et eksempel på hvordan I kan udfylde arbejdsarket videnskortlægning.
- Engineering
- Metodekort
Videnskortlægning er en aktivitet, der kan bruges i delprocessen 'Undersøge'. Dette er en vejledning til, hvordan I arbejder med videnskortlægning.
- Engineering
- Metodekort
Dette metodekort er et arbejdsark til niveau 2 af ‘problemskitse’ under ‘Forstå udfordringen’. Problemskitsen støtter eleverne i at uddybe og analysere udfordringen, der er grundlaget for deres videre arbejde. Eleverne får en forståelse for, hvilken autentisk sammenhæng udfordringen kommer fra, hvem der har det problem, som de skal løse, og hvilke krav der skal opfyldes.
- Engineering
- Metodekort
Problemskitsen støtter eleverne i at uddybe og analysere en udfordring. De får en forståelse for kontekst, målgruppe, og hvilke krav der skal opfyldes.
- Engineering
- Metodekort
Vejledning til metodekortet 'problemskitse'. Problemskitsen støtter eleverne i at uddybe og analysere udfordringen, der er grundlaget for deres videre arbejde. Eleverne får en forståelse for, hvilken autentisk sammenhæng udfordringen kommer fra, hvem der har det problem, som de skal løse, og hvilke krav der skal opfyldes.
- Engineering
- Metodekort
Fagteamet og naturfagslærerne skal samarbejde for at understøtte skolens og undervisningens progression.
- Naturfagsteam
- Didaktisk artikel
Fagteamet er et godt sted for kollegialt samarbejde og erfaringsudveksling, og det lægger også op til fælles udvikling. Den udvikling kan understøttes af lektionsstudier, som kommer fra det engelske ‘lesson study’.
- Naturfagsteam
- Didaktisk artikel
Sådan arbejder fagteamet og naturfagslærerne sammen om de undersøgende metoder i IBSE. IBSE er guidet, undersøgende arbejde i naturfag.
- IBSE
- Naturfagsteam
- Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
- Didaktisk artikel
Fagteamet er et godt udgangspunkt for fælles planlægning, erfaringsdeling og faglig kollegial sparring. Derfor er det også oplagt at bruge fagteamet i åben skole-sammenhæng, hvor samarbejde med lokalsamfund og eksterne læringsmiljøer gavner børnenes læring.
- Naturfagsteam
- Didaktisk artikel
Det kollektive fagteamsamarbejde kan gøre stor forskel for undervisningen, og det gør sig også gældende, når fagteamet går sammen omkring re-design af naturfagsundervisningen forløb og aktiviteter.
- Naturfagsteam
- Didaktisk artikel