
- Undersøgelsesbaseret undervisning
- >
- Undersøgelsesbaserede forløb og aktiviteter
Undersøgelsesbaserede forløb og aktiviteter
Find forløb og aktiviteter til din undersøgelsesbaserede undervisning
Herunder finder du vores mest eksemplariske forløb til undersøgelsesbaseret undervisning. De er strukturerede efter 5E eller lignende modeller for undersøgelsesbaseret undervisning.
Eleverne undersøger hjerte/lunge-kredsløbet. Der er fokus på både undersøgende og modellerende arbejde og på, hvordan lærerens spørgsmål kan være med til at kvalificere begge dele.
Forløb
Hvad sker der i kroppen, når vi spiser og drikker, hvordan fungerer fordøjelsessystemet, og hvilken funktion har nyrerne?
Aktiviteterne tager udgangspunkt i en ‘sund tissestråle’, modellering af fordøjelsessystemet, og eleverne deltager i en aktivitet, hvor der bliver perspektiveret til andre fæcestyper: ‘gæt en lort’.
Forløb
Mennesket er et pattedyr, og vi er fra fødslen afhængige af mælk som vores vigtigste fødekilde. Senere i livet overtager andre fødekilder, og mange kan som voksne slet ikke nedbryde og dermed bruge mælk som fødekilde.
Forløb
Er insekter fremtidens proteinkilde? Kommer der til at stå salat med græshopper og suppe med larver på middagsbordet, eller bruger vi melorme-mel i vores kager? FN anbefalede i 2013, at flere mennesker i fremtiden begynder at spise insekter, og man regner med at udnyttelse af insekter som foder i 2020 vil have et marked på 20 milliarder!
Forløb
I forløbet arbejder eleverne med aktiviteter, der giver dem indsigt i og viden om bakterier som levende organismer, bakterier og sygdomme samt gavnlige bakterier.
Forløb
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.