lvjtbsp5n2
  • Undersøgelsesbaseret undervisning

Undersøgelsesbaseret undervisning

Når undervisningen handler mere om spørgsmål og mindre om svar

I alle naturvidenskabelige fag er det et krav, at eleverne skal arbejde undersøgelsesbaseret. Det fremgår af fagformålene for de enkelte naturfag i grundskolen, hvor “undersøgelse” udgør et af de fire kompetenceområder, som er fælles for alle naturfagene gennem hele skoleforløbet.

Ligeledes arbejder ungdomsuddannelserne ud fra denne tilgang i deres naturvidenskabelige fag. Under dette tema på astra.dk kan du finde konkrete aktiviteter og modeller, som kan understøtte og stilladsere elevernes undersøgende arbejde i naturfagene.

astra girl

Hvad er undersøgelsesbaseret undervisning?

"Undersøgelse er en mangeartet aktivitet, der involverer at foretage observationer, stille spørgsmål, undersøge bøger og andre kilder til oplysninger, for at se hvad der allerede vides, at planlægge undersøgelser, gennemgå hvad der allerede vides, i lyset af eksperimentel evidens, anvende værktøjer til at indsamle, analysere og fortolke data, foreslå svarforklaringer og forudsigelser og formidle resultaterne. (...)"

Kilde: Harlen, W. (2011). Udvikling og evaluering af undersøgelsesbaseret undervisning. MONA-Matematik-og-Naturfagsdidaktik. 

astra girl
Hvad er undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning, og hvordan udruller du det i undervisningen?

Didaktiske ressourcer

Sådan går du fra et overordnet fokusområde til det konkrete arbejde med undersøgelser og modeller, når du tilrettelægger dit fællesfaglige forløb.

Didaktiske ressourcer

Forklaring af centrale ord, der knytter sig til undersøgelser i naturfag i grundskolen.

Didaktiske ressourcer

Dette elevark guider elever til at designe deres egen undersøgelse. De skal fx forholde sig til hvilke variable, de vil implementere i undersøgelsen.

Didaktiske ressourcer

Undersøgelsesbaseret undervisning handler grundlæggende om, at eleverne designer og udfører undersøgelser, der leder dem frem mod svar på konkret stillede spørgsmål.

Didaktiske ressourcer

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content