Find aktiviteter til undervisningen med udgangspunkt i 5E-modellen

En måde at stilladsere det undersøgende arbejde på er ved at bruge 5E-modellen. Den er opdelt i fem faser: engagér (engage), undersøg (explore), forklar (explain), udvid og bearbejd (elaborate) samt evaluér (evaluate).
I undervisningen er de fem faser knyttet tæt sammen og bør gennemføres i den nævnte rækkefølge. Evaluering er placeret midt i modellen for at tydeliggøre, at evaluering foregår i alle faser af undervisningen. 5E-modellen kan understøtte din planlægning, gennemførelse og vurdering af dine elevers undersøgende arbejde og gøre arbejdet med det undersøgende arbejde mere målrettet. Læs mere om 5E-modellen her.
Engagér (engage)
Via små aktiviteter aktiveres elevernes forforståelse, deres interesse fanges, og der skabes et læringsbehov i forhold til det tema, der arbejdes med. Fasen er central for elevernes videre læring og bør altid indlede et tema eller en lektion.
Forslag til aktiviteter:
- Film
- Tankekort
- Ud-af-huset
- Feltarbejde og forsøg
- Lærerdemonstrationer
- Grubletegninger
Dit økologiske fod- og håndaftryk
Æbleøvelse
Forundringsvæg
Undersøg (explore)
Med udgangspunkt i forundring eller problemstillinger opstiller eleverne små hypoteser, som de undersøger på forskellige måder. De indsamlede resultater registreres systematisk.
Forslag til aktiviteter:
- Forsøg og feltarbejde
- Indhentning af information fra nettet
- Bøger og artikler
- Interview
Papirs brudstyrke
Design og udfør en undersøgelse
Forundringsvæg
Naturvidenskabelig arbejdsmetode
Produktive spørgsmål
Tjek din undersøgelse
Argumentationsbaseret undersøgelse (ADI)
Forklar (explain)
Eleverne kommunikerer deres nye viden og færdigheder ved at beskrive, argumentere og forklare. Elevernes forståelser bliver eksplicitte, og læreren bidrager med at introducere nye ord, begreber og modeller og udfordre elevernes forståelser.
Forslag til aktiviteter:
- Grubletegninger
- Forklar begreber og modeller
- Begrebskort
- Skrive i log/portefølje
- Speake et videoklip
- Tegne en poster
Produktive spørgsmål
Udvid og bearbejd (elaborate)
Eleverne arbejder videre med deres problemstillinger og relaterer dem til andre sammenhænge. De kan lave nye undersøgelser, læse, se film osv. Læreren hjælper med at bygge bro til andre dele af faget.
Forslag til aktiviteter:
- Uddybende forsøg og feltarbejde
- Knytte til andre fagområder
Forundringsvæg
Naturvidenskabelig arbejdsmetode
Evaluer (evaluate)
Evaluering forstås både som elevernes og lærerens løbende og afsluttende evaluering. Evaluering er derfor integreret i alle faser af undervisningen. Hensigten er, at eleverne får feedback, som støtter deres læring i forhold til de opsatte mål.
Forslag til aktiviteter:
- Mundtlig Skriftlige og digtitale præsentationer
- Samtale med udgangspunkt i 'produktive spørgsmål'
- Logbog/portefølje.