Gå til hovedindhold

Varme fødder i Grønland

Udfordring:

Forestil dig, at din klasse er taget på lejrskole til Grønland. Desværre er jeres varme støvler ikke kommet med flyet, og nu står I og skal en tur ind over indlandsisen i jeres små tynde sommersko.

Elevernes udfordring er, at de skal konstruere nogle skosåler, der kan isolere mod kulden fra isen.

I dette undervisningsforløb tilegner eleverne sig viden om:
• materialeegenskaber
• varmeoverførsel
• isolering    
• konstruktion

Undervisningsforløbet 'Varme fødder' strækker sig over ca. 6 timer og er udarbejdet til elever fra 4. til 6. klassetrin.

Hvert undervisningsforløb i Ingeniørens Udfordring er bygget op omkring en ingeniørudfordring, som skal løses ved at arbejde efter en 5-fasers arbejdsmodel: ’Ingeniørens arbejdsproces’.    

Ingeniørens arbejdsproces er inspireret af den måde, som uddannede ingeniører arbejder på.
Den består 5 faser: undersøg, få ideer, planlæg, byg og gør det bedre.

 

Materialet Ingeniørens udfordring er udviklet i samarbejde med 9 andre EU-lande og består af 10 undervisningsforløb