Eleverne skal have lejlighed til at genopfriske betydningen af centrale fagord, så de har dem frisk i hukommelsen, når de gruppevist skal bruge fagordene i deres naturfaglige forklaringer af valgene bag Ivans kost.
Målene med, at eleverne gennemfører ‘Saml op på fakta og fagord’, kunne således lyde:
Varighed: Ca. 10 min.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 1 min. | Lytter til lærerens instruktion. | Forklarer opgaven og viser ind til det digitale redskab, eleverne skal svare ved hjælp af. |
Ca. 4 min. | Skriver egne forklaringer på fagord ind. | |
Ca. 5 min. | Lytter til lærerens opsamling på fagordene – bidrager evt. selv med pointer eller spørgsmål. | Samler op på elevernes forklaringer, uddyber, supplerer, retter op på eventuelle misforståelser. |
Lærerens skriftlige instruktion fx på klassens læringsplatform kan udgøres af følgende, som kan klippes direkte over eller tilpasses den enkelte klasse:
Følg linket til menti.com og brug koden xxx
Fakta og fagord om energi i fødevarer: Skriv et faktum eller forklaringen på et fagord. |
Eksempler på elevers forklaringer kan ses af billedet ovenfor og fx også være:
Mentimeter er et digitalt redskab, som kan bruges til quizzer, afstemninger og meget mere fx i en fjernundervisningssituation. Der er en gratis- og en betalingsversion.
Det er værd at bemærke, at på lærerside er tilgangen til redskabet www.mentimeter.com, mens på elevside er det www.menti.com, man skal ind ad. Eleverne får en kode til den konkrete afstemning eller quiz, og kan tilgå Menti’en fra både computer og telefon.
Læreren kan oprette sig som bruger og benytte et begrænset antal “slides” – det fungerer lidt ligesom en powerpoint. Fordelen frem for fx Padlet er, at der kan hentes en pdf med elevernes svar bagefter. Denne kan fx lægges ind på klassens læringsplatform.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.