Mystiske magneter

I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
Intro til forløbet
H.C. Ørsted var en dansk kemiker og fysiker, der er verdensberømt for opdagelsen af elektromagnetismen. Du kan læse meget mere om H.C. Ørsted og hans opdagelse her. I 2020 fejrer vi 200-året for denne opdagelse, og dette forløb er en del af den samlede pakke med undervisningsforløb fra Astra.
Forløbet er med til at give grundlæggende viden om magnetiske kræfter, stoffer og egenskaber. og for at arbejde videre med forløbet 'Effektive elektromagneter'
Faglige områder
Når eleverne arbejder med forløbet, kan de komme ind på følgende faglige områder:
Magnetfelt
Magnetiske materialer
Magneters styrke
Magnetiske egenskaber som at tiltrække og frastøde
At man bruger 'sydpol' og 'nordpol', når man taler om magnetisme.
Vær obs på, at en del af det, vi omgås i hverdagen, kan ødelægges af magneter, fx højtalere, mobiltelefoner, mikrobølgeovne, betalingskort m.v.
Naturfaglige forklaringer
Det er vigtigt, at eleverne gennem deres undersøgelser indsamler data/evidens, får lov at tænke selv samt får mulighed for at diskutere og sammenligne fremgangsmåder og resultater med hinanden. Kommunikation og diskussion aktiverer adskillige tankeprocesser og bidrager til dybdelæring. Der må derfor ved planlægningen af undersøgelserne sættes tid af, så eleverne kan kommunikere og diskutere undervejs.
Støt og vejled eleverne undervejs i arbejdet med naturfaglige forklaringer og på deres brug af fagord. Mind dem om nogle af de undersøgelser, de har udført. I den faglige forklaring ’Magneter kan tiltrække og frastøde’ kan deres erfaringer og refleksioner fra den indledende undersøgelse samt aktiviteten Hvilke materialer tiltrækkes af magneter? fx bringes i spil.
5E-modellen
Forløbet er struktureret efter 5E-modellen. Forløbet er beskrevet ved at gennemløbe 5E-modellens faser Engagér, Undersøg, Forklar samt Udvid og bearbejd. Evaluér-fasen er integreret i de enkelte faser. Man kan vælge at lave flere 'loop', så man fx går fra Undersøg-fasen til Forklar-fasen flere gange. Dog er det vigtigt, at eleverne gør sig undersøgelseserfaringer, før undervisningen bliver forklaringsrettet.
Forløbsplan – struktureret efter 5E-modellen
Indledning |
|
Engagér
| Via små aktiviteter aktiveres elevernes forforståelse, deres interesse fanges, og der skabes et læringsbehov i forhold til det tema, der arbejdes med. Fasen er central for elevernes videre læring og bør altid indlede et forløb.
Tag afsæt i elevernes forforståelse, og fang deres interesse:
|
Læg mærke til:
| |
Undersøg
| Med udgangspunkt i forundring eller problemstillinger opstiller eleverne små hypoteser, som de undersøger på forskellige måder. De indsamlede resultater registreres systematisk.
I Undersøg-fasen undersøger eleverne magnetens kræfter og egenskaber ved selv at designe og udføre forskellige undersøgelser.
Det er vigtigt, at der undervejs er mulighed for, at eleverne kan diskutere. Det kan fx ske, ved at eleverne præsenterer og diskuterer deres undersøgelsesspørgsmål for og med hinanden, før de går videre med undersøgelsen, eller at de sammenligner deres egne data med de andres data og diskuterer mulige forklaringer på resultaterne.
|
Læg mærke til:
| |
Forklar
| Eleverne kommunikerer deres nye viden og færdigheder ved at beskrive, argumentere og forklare. Elevernes forståelser bliver eksplicitte, og læreren bidrager med at introducere nye ord, begreber og modeller samt udfordre elevernes forståelser.
I Forklar-fasen arbejder eleverne med deres naturfaglige forklaringer ved at koble deres undersøgelseserfaringer sammen med faglige begreber og sammenhænge for magnetisme.
Eleverne kan skrive deres egne naturfaglige forklaringer. Lidt forenklet kan man sige, at en naturfaglig forklaring benytter evidens til at understøtte en naturfaglig påstand. Første sætning skal således være en påstand, der opsummerer, hvad forklaringen handler om. Resten af teksten giver evidens for det, der forklares.
|
Læg mærke til:
| |
Udvid ogbearbejd
| Eleverne arbejder videre med deres problemstillinger og relaterer dem til andre sammenhænge. De kan lave nye undersøgelser, læse, se film osv. Læreren hjælper med at bygge bro til andre dele af faget.
I Udvid og bearbejd-fasen arbejder eleverne videre med magnetisme i andre sammenhænge.
|
Læg mærke til:
| |
Evaluer
|
|
Fagteamsamarbejde
| Dette forløb kan anvendes som udgangspunkt for en faglig refleksion og diskussion i fagteamet. Det kunne være, hvordan arbejdet med 5E-modellen kan bidrage til at arbejde med undersøgelsesbaseret undervisning i naturfagene generelt. Det kunne også være, hvilke løft i elevernes naturfaglige arbejde der især er observeret i forbindelse med det konkrete forløb. |
Informationer til læringsplatformene
Her er informationer du kan sætte ind i din læringsplatform
Kort præsentation af forløbet
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen og er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Kompetenceområder samt færdigheds- og vidensområder
Fælles mål for fysik/kemi
Disse er centrale:
Undersøgelse -> Undersøgelser i naturfag
- Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold.
- Eleven har viden om undersøgelsesmetoders anvendelsesmuligheder og begrænsninger.
Undersøgelse -> Energiomsætning
- Eleven kan eksperimentere med energiomsætning hvori elektricitet og magnetisme indgår.
- Eleven har viden om elektriske og magnetiske fænomener.
Kommunikation -> Argumentation
- Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag.
- Eleven har viden om påstande og begrundelser.
Læringspointer i forløbet
- Magnetiske egenskaber, magneters styrke, magnetfelt
- Design af undersøgelser
- Uddybende faglige forklaringer med brug af fagbegreber