Gå til hovedindhold

Mørkt stof

ABC - eksterne forløb - mørkt stof @EMU

Dette er en temapakke med inspirationsmaterialer til dig, som underviser i naturfag. Partikel- og astrofysiker Mads Toudal Frandsens forskning i mørkt stof i universet og iblandt os er omdrejningspunktet. 

Fra det ukendte univers til elevernes hverdag 

Partikel- og astrofysiker ved Syddansk Universitet, Mads Toudal Frandsen mener, at det mørke stof rummer et eventyr, der kan få eleverne til at spærre øjnene op og give plads til at begå lærerige fejl i forskningsbaserede undersøgelser.

Undervisning i mørkt stof kan engagere 

Selv om temaet handler om noget usynligt og abstrakt, har det potentiale til at begejstre elever i grundskolen. Mørkt stof åbner nemlig op for undren og store spørgsmål - og det er netop det, de seks inspirationskataloger skal bidrage med at bringe ind i klasseværelserne i både indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. 

Inspirationskatalogerne tager udgangspunkt i elevernes nære verden som for eksempel legepladsen og fokuserer på emner som usynlige kræfter, lysets fingeraftryk, liv i universet og universets skalaforhold.  

Hent inspirationskatalogerne 

Katalogerne indeholder både konkrete undersøgelsesforslag og forslag til, hvordan du kan igangsætte undervisningen.  

Du kan eksempelvis didaktisere temaet om mørkt stof ved at inddrage eleverne i samtaler om disse forhold: 

  • Virkeligheden består blandt andet af stof og lys - noget af det kan vi kan sanse, mens andet er uden for vores sansers rækkevidde. 
  • Planeter og galakser roterer med så stor fart, at der må være mere masse, end vi kender til, for at holde universet sammen. 
  • Rotation og energi kan skabe stabil balance – noget, eleverne for eksempel selv oplever, når de cykler. 
  • Universet er enormt, og dets afstande og tidsskala bliver blandt andet målt, ud fra hvordan roterende samlinger af store masser af stof ændrer energi og fotonbaner fra lyskilder. 
  • Fejl kan være kilder til stor læring.