Gå til hovedindhold

Mål på dig og dine kammerater

DR.dk Ultrabit, Foto: Fotograf

Børn og unge har mange naturlige grænser. Hvor hurtigt kan de reagere, hvad er deres formåen, hvor lidt søvn kan de klare sig med, og hvordan reagerer de på lys og kost?

Det er i mange situationer vigtigt med en hurtig reaktionstid, eksempelvis i trafikken, i mange sportsgrene, til computerspil m.m.

Når de unge vil optimere deres menneskelige formåen, er søvn er meget vigtig faktor. Andre faktorer er træning og kost. For at blive bedre er det vigtigt, at man kan opsamle data på sammenhængen mellem reaktionstid og disse faktorer, så man kan se, om det er træning, kost eller søvnvaner, der har indflydelse på ens præstation.

I dette forløb arbejder eleverne med opsamling af data på sammenhængen mellem reaktionstid og forskellige faktorer. Ved brug af micro:bit designer de deres eget udstyr til opsamling af disse data. 

Få tips og tricks til brug af micro:bits generelt på Vejen til teknologien

Aktivitetsplan efter 5E modellen

5 E-modellen

Forløbet er bygget op efter 5E-modellen. I forløbet indgår 6 aktiviteter, og der er tænkt en progression ind i disse aktiviteter. Således er aktiviteten ‘Leg med tal’ en meget simpel aktivitet om reaktionstid, hvorefter eleverne kan arbejde videre med ‘Hurtig på tasterne’ og ‘Tab og grib’, som også handler om reaktionstid.

Frihedsgrader

Sværhedsgraden i aktiviteterne afhænger af, hvilke frihedsgrader underviseren benytter. Arbejder I efter en struktureret eller en guidet model, eller er frihedsgraden åben? I aktiviteterne er selve tastevejledningen tilrettelagt meget struktureret for at sikre, at eleverne oplever en succes med aktiviteten.

Få vejledning til at arbejde med frihedsgrader. 

micro:bit

I aktiviteterne indgår der kodning med micro:bit.
 

Vejledning og aktivitetsforslag

Engager (1 lektion)

Start forløbet op med den lille øvelse Hastigheden af et nervesignal, som en 'breaker' til, hvad reaktionstid er. 

Tal med eleverne om reaktionstid. Hvad er det? Hvad tror de, der har betydning for deres reaktionsevne? Tag udgangspunkt i deres egne ønsker - kunne de tænke sig at forbedre deres reaktionsevne?

I snakken kan du inddrage disse pointer:

  • Svømmeren Pernille Blume fik til OL i 2016 guld i 50 meter fri. Hun er især god på sin reaktionstid. Der er ganske få millisekunder mellem guld og sølv, derfor kan den mindste lille forskel i reaktionstid have stor betydning. Pernilles tid til OL var 24.07 sekunder, mens nummer 2 fik tiden 24.09 og nummer 5 24.15. Der er altså kun 4 millisekunder mellem guld og en 5. plads!
  • Astralis er et kendt dansk E-sportshold. Deres reaktionstid og bevægelsestid er meget bedre end andres. I en undersøgelse havde Astralis medlemmer i gennemsnit en reaktionstid på 250 millisekunder, mens kontrolgruppens reaktionstid var 330 millisekunder. Og Astralis bevægelsestid var i gennemsnit 210 millisekunder, mens kontrolgruppens var 350 millisekunder. Er det noget, Astralis-holdets medlemmerne er født med, eller kan de træne sig til det, spise sig til det, sove sig til det?
  • Undersøgelser viser, at søvn er vigtigt for: Reaktionsevnen, humøret, de kognitive evner, sundheden og karrieren. Andre undersøgelser viser, at det vigtigste for ens sportspræstation er: 1. træning 2. kost, 3. søvn.
  • Hvor meget sover kendte sportsfolk? Roger Federer sover fx 11-12 timer i døgnet. Han sover ca. 8 timer om natten, og så tager han flere 'lurer' i løbet af dagen.
  • 20-30 minutters powernap forbedrer ens årvågenhed med 100 procent. Hvad er årvågenhed, og skal vi have powernaps i skolen?

Undersøg (3 lektioner)

Eleverne skal arbejde med grundlæggende programmering af micro:bit i forhold til kendte hverdagsfænomener som kropstemperatur og lys.

Lad eventuelt nogle af eleverne arbejde med den ene aktivitet, mens andre elever arbejder med den anden aktivitet. Sammenlign elevernes resultater - hvilken programmering kom de frem til? Hvor høj temperatur kunne de opnå? Hvor lavt lys kunne de læse ved?

Forklar (2 lektioner)

Eleverne arbejder videre med deres forståelse af programmering, og hvad en micro:bit er og kan. De programmerer en micro:bit til tre målinger af reaktionstid, hvor den første aktivitet er meget simpel, så eleverne er sikre på succes.

Udvid og bearbejd (2 lektioner)

Eleverne udvider deres forståelse af, hvad en micro:bit kan bruges til, og de udvikler måleudstyr til andre former for reaktioner.

Evaluer

Eleverne programmerer en søvnmåler, som de kan benytte i eget hjem. Måske kender de allerede søvnmålere, fx på sport- og pulsure? Hvad er det egentlig, disse ure måler? Og har bevægelse noget med søvn at gøre - ligger vi fx altid stille, når vi sover?

Kompetenceområder 

  • Undersøgelse og modellering

Faglige søjler fra Fælles Mål og faglige pointer

  • Undersøgelser i naturfag er naturfaglige mål og fokuserer på sortering af data samt forventninger til undersøgelsesresultater og -konklusioner. 
  • Teknologi og ressourcer fokuserer på materialekendskab, sortering og enkel produktudvikling.