Gå til hovedindhold

Lys og helbred

Lysterapi med specielt lyspanel. Foto: Lou Sander. Wikimedia Commons

Eleverne undersøger på egen krop, hvordan lys kan påvirke søvn og koncentration. Eleverne lærer også, hvordan hormoner regulerer søvn/koncentrationsevne under påvrikning af forkelligt lys.

Aktivitetsvejledning:

  1. Alle elever gennemfører en lille koncentrations-test - en Kims leg. Vis eleverne biledet: Kims leg 1 i 30 sekunder. Bed dem notere så mange effekter som de kan huske fra billedet. Noter, hver enkelt elevs resultat. Resultaterne gemmes.
  2. Herefter deles klassen i to:
    • Den ene halvdel får at vide, at de, aftenen inden næste gang I har faget, ikke må kigge på nogle typer af skærme efter kl. 18 – dvs. ingen mobiltlf. ingen tv, ingen computer, ingen digital-ure osv.
    • Den anden halvdel skal give den fuld gas med skærme lige frem til sengetid. Dvs. mobiltelefoner, tv, computerspil osv.
  3. Dagen efter skærm-/ikke-skærm-aftenen laver I samme eller en lignende koncentrationstest med billedet: Kims leg 2. Sammenlign resultaterne fra de to tests, og tal om hvorfor nogle elever (måske/forhåbentligt) får bedre eller dårligere resultater end sidst.
  4. Lav nu en teoretisk gennemgang af hormonproduktion i kroppen med særligt fokus på Melatonin og Serotonin.
    • Hvordan foregår det?
    • Hvad kan påvirke hormonproduktionen?
    • Hvad gør hormonet melatonin?
    • Hvad gør hormonet serotonin?

Forklaring

Lysets betydning for menneskets sundhed

Mennesket er evolutionært skabt til Solens lys. Farven på det lys vi bliver udsat for har stor betydning for hormonelle processer i kroppen:

Ved solnedgang skifter lyset ligeså langsomt over i en rødligere tone (pga. at lyset passerer gennem mere af Jordens atmosfære), og det sætter gang i en større produktion af hormonet Melatonin i vores krop. Melatonin gør os søvnige, og gør os altså klar til at sove. Det er rigtigt fint dér ved aftentide.

Modsat skifter morgenlyset fra solopgang langsomt over i en mere blålig tone, hvilket vores krop reagerer på ved at danne hormonet Serotonin, som er et opkvikkende stof – så er vi klar til dagen.

Eleverne kan også … 

Undersøge hvordan kroppen reagerer på UV-lys. Her kan man fx tale om hudens farve og udvikling af hudkræft, samt om D-vitamin, som dannes i menneskekroppen, når huden udsættes for UV-lys. Læs fx om Vitamin D her.

I kan også lave en undersøgelse over længere tid, hvor eleverne fører en slags dagbog, hvor de angiver hvor meget de har set på skærme efter kl. 18 (eller efter kl. 20), og hver morgen noterer hvor godt de har sovet.

Koncentrationstests kan laves når man går i gang, og igen efter en (eller flere) aftner, hvor klassen er delt i skærm/ikke-skærm som beskrevet ovenfor. Efter en periode med den slags dagbog, har I mere materiale til at kunne konkludere om skærm-brug osv. har indflydelse på elevernes søvn og koncentration.

Kompetenceområder

Undersøgelse

Perspektivering

Færdigheds- og vidensområder

Krop og sundhed

Faglige pointer

Eleverne lærer om kroppens funktioner. Særligt hvordan kroppen producerer forskellige hormonstoffer alt efter, hvad den udsættes for. Man kan eventuelt også komme ind på UV-strålings indvirkning på hud og krop samt dannelse af D-vitamin.