Gå til hovedindhold

Leg fødevarebingo

leg_foedevarebingo

Hvad skal eleverne have ud af denne aktivitet?

Eleverne skal op fra stolene og ud i køkkenet for, så hurtigt de kan at hente fødevarer, de mener, lever op til de krav, lærerens spil-instruks giver.

Målene med, at eleverne gennemfører legen kunne således lyde:

  • At eleverne omsætter deres teoretiske viden til konkret handling: Udvælger fødevarer på baggrund af viden om energigivende næringsstoffer.
  • At eleverne får et lille bevægelsesafbræk i en fjernundervisningslektion.
     

Hvad skal der bruges?

  • Fødevarer i elevernes egne køkkener - med eller uden varedeklarationer.
  • Frida - fooddata.dk til evt. at slå fødevarer uden varedeklarationer (fx en banan) op i på lærerens computer via skærmdeling.

Hvordan kan aktiviteten gennemføres?

Varighed: Ca. 10 min.

TidsrumHvad gør eleven?Hvad gør læreren?
Ca. 1 min.Lytter til lærerens forklaring af legen.Fortæller spillereglerne.
Ca. 9 min.Bevæger sig frem og tilbage mellem computer og køkken efter fødevarer. Lytter til den fælles opsamling efter hver runde.Sørger for at “piske konkurrencestemningen op” og samle op på fx de tre hurtigste bingo-bud på hver runde. 
Bruger aktivt og tydeligt fagsproget.
Slår evt. via skærmdeling fødevarer op i Frida - fooddata.dk undervejs.
 

Instruktion og vejledning

Lærerens instruktion og vejledning undervejs i aktiviteten kan fx lyde således:

Reglerne i fødevarebingo

  • “Jeg siger hent et eller andet.”
  • “I rejser jer og henter fødevaren med ind ved skærmen, hurtigst muligt og skriver BINGO i chatten.”

Instrukserne kan fx være:

  • “Gå ud og find en fødevare med meget kulhydrat i!” 
    • Tage nogle eksempler i plenum.
  • “Hent nu to, du mener, indeholder meget protein: 1 med protein fra planter. 1 med protein fra dyr (animalsk)!”
    • Tage nogle eksempler i plenum.
  • “Find en fødevare, der lever mindst muligt op til ét eller flere kostråd!”
    • Tage nogle eksempler i plenum.
  • “Hent en fødevare, du mener, der er meget fedt i!”
    • Tage nogle eksempler i plenum.
  • ...