Gå til hovedindhold

Leg et kredsløb

Haderslev - Naturvidenskabsfestival 2018 - ©Astra

Vi leger kredsløb er en leg, hvor deltagerne selv finder på, hvordan de med deres krop kan illustrere, hvordan et elektrisk kredsløb virker. 

Materialer: 

  • 3 overtrækstrøjer eller lignende i hver sin farve, fx grøn, orange og gul
  • 3 reb/sjippetov
  • Én lommelygte

Aktivitetsvejledning

1. Del klassen op i grupper a 8-10 deltagere. 

2. Præsenter eleverne for materialerne:

  • Grøn overtrækstrøje er fatning. 
  • Orange overtrækstrøje er batteri. 
  • Gul overtrækstrøje er afbryder. 
  • De tre reb/sjippetov er ledninger. 
  • Lommelygten er pæren.

3. Snak med eleverne om, hvad der skal til, for at pæren kan lyse. 

4. Bed eleverne om at finde på en leg, der med brug af materialerne viser, hvordan et elektrisk kredsløb fungerer. 

5. Lad dem forklare deres lege for hinanden. Derefter kan de prøve hinandens lege. 

6. Udvidelse:

  • Man kan have forskellige materialer af fx forskellige slags metal, træ, plast m.v., som de kan sætte ind i kredsløbet og diskutere/vise, om strømmen kan løbe igennem. 
  • Man kan have en ekstra pære og ledning med. 

Forklaring

Brug denne aktivitet til at illustrere, hvordan en pære kun kan lyse, hvis der er et elektrisk kredsløb. Hvis afbryderen er slukket, kan der ikke løbe en strøm (elektronerne kan ikke bevæge sig), og derfor kan pæren ikke lyse.

En ide til legen kunne være, at eleverne i gruppen er elektroner, der hele tiden holder fast i rebet og kun kan bevæge sig, når der er et kredsløb, fx når der er ‘tændt’ på afbryderen.

Efter aktiviteten er der mulighed for at snakke om, hvordan aktiviteten afspejler indholdet i undervisningen. 

Bevægelsesaktiviteter kan være med til at skabe øget trivsel og læring grundet variationen og muligheden for at arbejde med fagligt indhold.