Gå til hovedindhold

Kodeark - Relationer

'Relationer' i aktivitetshjulet handler om relationen mellem spillerne i legen.

I kan finde to eksempler på relationer her på siden. De har forskellig sværhedsgrad.

  • Find dyremakker – let
  • Rovdyr/byttedyr – middel/svær (bygger ovenpå 'Find dyremakker')

Desuden kan I finde flere eksempler på relationer på DR's ultrabit-side.

Find dyremakker

Når dyr løber rundt i naturen, har de forskellige måder at finde en dyremakker eller mage på.
I dette program leger vi, at to micro:bits er dyr. De to dyr kan finde hinanden ved hjælp af den indbyggede radio.

Video

 

Kode

Kode - dyremakker - ultrabit - Mikkel

Koden kan findes her!

Rovdyr/byttedyr

Ude i naturen bliver mange byttedyr jaget af rovdyr, der prøver at spise dem. 
I dette program leger vi, at der er ét rovdyr (micro:bit med rovdyrprogrammet) og en masse byttedyr (mange micro:bits med byttedyrprogrammet).
Bemærk: Programmerne til rovdyr og byttedyr bygger ovenpå programmet 'Find dyremakker'.

Byttedyr

Dette program til byttedyr hører sammen med programmet til rovdyr (nedenfor). 
Byttedyret skal undgå at blive spist. Det kan enten være levende eller spist i programmet.

Video

 

Kode

Kode - Byttedyr - Ultrabit - Mikkel

Koden kan findes her!

Rovdyr

Dette program til rovdyr hører sammen med programmet til byttedyr (ovenfor). 
Rovdyret skal fange og spise byttedyrene et ad gangen. Det udvælger ét bestemt byttedyr ad gangen, og først når det er spist, vælger rovdyret et nyt byttedyr.

 

Flowdiagram – video

 

Flowdiagram

Flowdiagram - Rovdyr - Ultrabit - Mikkel

Video

 

KodeKode - Rovdyr - Ultrabit - Mikkel

Koden kan findes her!