Gå til hovedindhold

Introducér casen

Børn der spiller fodbold

Hvad skal eleverne have ud af denne aktivitet?

Eleverne skal have en case at forholde sig til, således at det ikke er deres egen kostsituation og aktivitetsniveau, der skal hverken analyseres eller planlægges men derimod et virkelighedsnært eksempel - her den fiktive person Ivan.

Hvad skal der bruges?

Case skrevet i klassens læringsplatform - som i eksemplet nedenfor eller tilpasset.

Hvordan kan aktiviteten gennemføres?

Læreren kan tage udgangspunkt i denne case, som kan tilpasses og evt. klippes over i klassens læringsplatform:

Lær Ivan at kende

Ivan er 14 år og går i 8. klasse. Han er 170 cm høj og vejer 64 kg. I sin fritid går han til fodbold, hvor han træner to gange om ugen og spiller kamp de fleste weekender.
Lige nu er fodbold aflyst, så han hjemmetræner i stedet: Løber et par gange om ugen og styrketræner med håndvægte på sit værelse.
Ivan går med aviser to gange om ugen. Ruten tager ham halvanden time - når han spurter rundt.


Og hvad har det så med dig at gøre?

I de næste par uger skal du arbejde ud fra denne problemstilling:

  • Hvordan kan vi sammensætte Ivans kost, så han forbliver sund og har energi til at komme gennem dagen?

For at kunne dette, er du nødt til at lære mere om energien i vores fødevarer. Det tager vi hul på i dag.

Hvad kan ellers være rart at vide?
 

Om at bruge en case fremfor eleverne selv

Det er naturligvis en smagssag og kan bero på lærerens vurdering af den enkelte klasses situation, men casen her er med vilje konstrueret for at undgå at gøre de konkrete elevers kost- og aktivitetssituation til direkte genstande for undervisningen. 

Ivans situation - eller en anden fiktiv persons - bliver det, eleverne analyserer og kommer med bud på en passende kost til. Således fjernes det forventningspres, der ellers kunne opleves i en undervisning, hvor omdrejningspunktet er sundhed: DU skal spise sundt, og DU skal bevæge dig så og så meget - underforstået gør du ikke det, gør du det ikke godt nok. Dette ønskes modarbejdet i forløbet, som det er beskrevet her. Formålet er stadig, at hver elev kan træffe valg på et oplyst grundlag, men det skal være foruden normative vurderinger af eleverne, hvad det sundhedsfaglige angår.