Gå til hovedindhold

Fænomenale apparater

fænomenale apparater - krydsfelt-syd

I dette IBSE-forløb inspireres eleverne til at arbejde med begrebsområderne el, magnetisme, pumper, ventiler, tryk og temperatur - og til at opstille hypoteser og omsætte deres viden til fænomenale apparater, der produceres og afprøves - gerne i samarbejde med den lokale EUD. 

Eleverne arbejder med at opstille hypoteser og indsamle viden - og at omsætte deres nye viden til arbejdstegninger og konstruktion af fænomenale apparater der undersøges - og præsenteres.

Som lærer bliver du klædt på til at arbejde med hele IBSE-processen. Se fx forslag til: hvordan du 'sætter scenen', hjælper eleverne i udvælgelse af metoder, stiller åbne spørgsmål til processen, stilladiserer elevernes dataindsamling, m.m. 

I forløbet arbejdes med tre overordnede naturfaglige begrebsområder: 

  • El og magnetisme (induktion, transformation, elektromagnetisme) 
  • Pumper og ventiler (kugleventil, fjederventil, kontraventil) 
  • Tryk og temperatur (overtryk, undertryk, bar, køleteknik) 
     

Et IBSE-forløb for mellemtrinnet - i samarbejde med EUD

Forløbet ’Fænomenale apparater’ er udviklet med udgangspunkt i en didaktisk tænkning, der tager afsæt i en undersøgelsesbaseret tilgang til læring (Inquiry-Based Science Education - IBSE), der fremmer elevernes ejerskab til læringsforløbene.

Forløbet har haft fokus på at skabe en læringsramme, hvor eleverne oplever at beskæftige sig med autentiske problemstillinger, som tager afsæt i spørgsmål de selv har formuleret og omsat til konkrete undersøgelser og eksperimenter.

 

I forløbet arbejdes med udvikling af følgende kompetencer

Undersøgelseskompetence

  • Eleven kan gennemføre undersøgelser af energiformer
  • Eleven har viden om energiformer
  • Eleven kan udvikle enkle produkter
  • Eleven har viden om udvikling og vurdering af produkter

Modelleringskompetence

  • Eleven kan anvende sammensatte modeller til at beskrive processer
  • Eleven har viden om sammensatte modeller
  • Eleven kan diskutere enkle modellers egnethed
  • Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved modeller

Perspektiveringskompetence

  • Eleven kan beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet

  • Eleven har viden om natur og teknologis anvendelse i samfundet

Kommunikationskompetence

  • Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
  • Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber