Gå til hovedindhold

Det varme hus

Det varme hus - Naturfagsmaraton 2018

Brrr, det kan være koldt om vinteren i nogle klasselokaler, også selvom radiatoren kører for fuldt drøn. Kender I det? Dårligt isolerede skoler bruger meget varme om vinteren, og det er dyrt. I Bykøbing Kommune vil man sørge for, at der et godt indeklima i alle klasselokaler og spare penge på varmeregningen, derfor har man fokus på, hvordan skolerne skal isoleres.

Jeres udfordring

I skal bygge en model af et hus uden gulv. Huset skal kunne holde bedst muligt på varmen.

I skal måle temperaturen inde i huset en gang i minuttet i en periode på 20 minutter. Der skal laves en graf over jeres temperaturmålinger. Den gruppe, der måler den største forskel på start- og sluttemperatur efter 20 minutter, vinder.

Regler

  • Husets ydermål skal have samme størrelse som et A4-ark i grundflade/flademål, og maks. højde er 25 cm. Det er ca. de samme mål som en kasse med kopipapir 
  • Inde i huset skal I lave plads til en varmekilde (se under ”Materialer”)
  • Hvert hold må selv vælge temperaturmåler. Temperaturen skal kunne aflæses uden for huset 

Materialer (pr. gruppe)

 

Til undersøgelsesfasen  

  • Printet version af værktøjsarket: PDF iconUndersøge isoleringsmaterialer
  • 3 - 4 tomme mælke- eller juicekartoner  
  • 1 langt sprittermometer eller evt. elektronisk termometer  
  • 3 - 4 tommer vandflasker  
  • 0,5 l eller 1 tom glasflaske  
  • 1 tragt  
  • 1 tot vat  
  • 3 - 4 forskellige isoleringsmaterialer - det kan være: - glasuld, stenuld, flamingokugler, papir, uld, vat, papiruld eller papirgranulat  
  • 1 stopur (evt. mobiltelefon)  
  • Varmt vand fra vandhanen eller evt. fra kaffemaskine 

Til konstruktionsfasen

  • Samme udvalg af isoleringsmaterialer som brugt under undersøgelsesfasen 
  • Ting til at fæstne isoleringsmaterialer – det kan være: tape, lim, ståltråd, pap, piberensere 
  • Kopipapirkasse
  • Temperaturmåler (en datalogger, et stegetermometer eller et termometer fra natur/teknik-lokalet) 
  • Grafpapir eller computer
  • Varmekilde (I kan bruge forskellige ting som varmekilde i huset. Det kan være sten, I varmer op til 50-60 grader i ovnen, eller en lommevarmer, som kan købes i sports- og udelivsforretninger. I kan også låne to 6 V/1 A-pærer med fatninger, ledninger og 4 batterier eller en strømforsyning i natur/teknologi- eller fysiklokalet. Pærerne skal sættes sammen i parallelforbindelse til batterierne eller strømforsyningen). Det er vigtigt, at hele klassen bruger den samme varmekilde.

Aktivitetsplan - struktureret efter Engineering proces-modellen

Se vejledning

Forstå udfordringen

  • Start med at præsentere historien og udfordringen for eleverne. Sæt herefter rammerne for forløbet. Gør det klart for eleverne, hvilke materialer de kan bruge, hvad tidsplanen er, og hvilke grupper de skal arbejde i.

Se vejledning

Undersøge

  • Lad eleverne arbejde med værktøjsarket: PDF iconUndersøge isoleringsmaterialer
  • Bed dine elever om at finde ud af, hvordan forskellige ting er isolerede for at holde på varme og kulde. Det kan være deres hus, skolen, en termokande, en køleboks, en varm vinterjakke eller andre ting omkring dem, hvor det er vigtigt at holde på varme og kulde.
  • Eleverne kan også prøve at kontakte en murer, en tømrer, et entreprenørfirma eller det lokale byggemarked og spørge ind til deres erfaringer med isolering.
  • Få dine eleverne til at overveje, hvad de vil bruge til at måle temperaturen i huset med, så der er mindst muligt varmeudslip. Det kan for eksempel være en datalogger, et stegetermometer eller et termometer fra natur/teknik-lokalet.
  • Få dine elever til at overveje, hvordan de vil notere de temperaturmålinger, de tager en gang i minuttet i 20 minutter.

Se vejledning

Få ideer

  • Lad eleverne arbejde med værktøjsarket: PDF iconFå ideer

Se vejledning

Konkretisere

Se vejledning

Konstruere og forbedre

Se vejledning

Præsentere

  • Udfordringen lægger op til, at eleverne konkurrerer om, hvem der kan konstruere det varmeste hus. Lad eleverne præsentere deres løsning inden konkurrencen ved at spørge ind til overvejelser om selve processen, hvilke valg de traf undervejs og hvorfor.