Gå til hovedindhold

Afbryderen

Diskuter udsagnene om afbryderen i det elektriske kredsløb, og find ud af hvad du mener.

Faglig forklaring 

En almindelig hverdagsforestilling er, at strømmen starter i batteriet og bevæger sig undervejs gennem hver komponent i kredsløbet (såkaldt sekventiel tænkning). I en sådan tankegang skal kontakten være på den rigtige side af pæren for at tænde og slukke den. Faktisk er strømmen den samme alle steder i kredsløbet samtidig, så kontakten kan afbryde strømmen til pæren ligegyldigt hvor den forbindes i kredsløbet.
 

Kommentarer/ praktiske tips

Forsøget vist på tegningen kan udføres med enkelt udstyr. Eleverne kan flytte afbryderen forskellige steder i det elektriske kredsløb og undersøge virkningen. Forsøget viser at strømmen er ens, hvor vi end placerer en strømmåler i det elektriske kredsløb. Dette viser, at en sekventiel model er forkert. En sekventiel model viser, at strømmen bliver svagere, hver gang strømmen passerer en komponent i kredsløbet. Men en ændring i kredsløbet ændrer strømmen overalt i kredsløbet. 
 

Natur/teknologi: Færdigheds- og vidensområder og -mål: Teknologi og ressourcer

Modellering:

  • Eleven kan lave elektriske kredsløb ud fra enkle diagrammer. 
  • Eleven har viden om elektriske kredsløb.

Undersøgelse:

  • Eleven kan eksperimentere med energiomsætning hvori elektricitet og magnetisme indgår. 
  • Eleven har viden om elektriske og magnetiske fænomener.

Modellering:

  • Eleven kan med modeller beskrive elektriske kredsløb. 
  • Eleven har viden om repræsentationer af elektriske kredsløb