Nyheder - Ny Viden

Tænk progression ind i din årsplan

Få de bedste tips til at lægge en årsplan for din undervisning. Tag udgangspunkt i elevernes progression og lad ture ud af huset styre, hvornår på året de forskellige temaer og forløb skal ligge.

Det er tid til at finde kalenderen frem og tage et kig på alt det inspirationsmateriale, du har modtaget i løbet af året. Der skal laves årsplaner, og det giver muligheden for at se undervisningen i et lidt større perspektiv, end der er tid til i den daglige forberedelse.

“Det er i forbindelse med årsplanlægningen, at jeg tænker allermest på progression – hvad kommer eleverne med og hvor skal de hen?” siger Christina Frausing Binau, naturfagslærer og Astra-konsulent. “Der er både den lange progression og det, der ligger i løbet af året. Jeg starter altid med det nemmeste og det mest fængende, og så bliver det sværere og mere komplekst i løbet af året.”

Hør, hvordan Christina Frausing Binau tænker elevernes faglige progression ind, når hun laver sin årsplan.

Det er i forbindelse med årsplanlægningen, at jeg tænker allermest på progression – hvad kommer eleverne med, og hvor skal de hen? Hvis jeg for eksempel vil lave et forløb om evolution, så ser jeg på de faglige pointer til mit trin, og på dem der kommer før og efter. Så ved jeg nemlig, hvad jeg bygger ovenpå, og hvad mit forløb skal pege frem imod.

Christina Frausing Binau

Få styr på de store linjer – detaljerne kommer senere

På dette tidspunkt fokuserer Christina Frausing Binau på de overordnede linjer. I hendes årsplan vælger hun en række emner og beslutter sig for det helt overordnede ved at besvare følgende spørgsmål:

  1. Hvornår skal det ske?
  2. Hvad skal forløbet hedde?
  3. Hvad er det overordnede formål og mål?
  4. Er der en bærende aktivitet eller en tur ud af huset?
  5. Hvad hænger sammen med det, jeg gjorde sidste år, og det vi skal næste år?

 

Til dette bruger hun progressionsbeskrivelserne fra Naturvidenskabens ABC: “Helt konkret så printer jeg progressionsbeskrivelserne og sætter dem i en mappe, så jeg kan bladre frem og tilbage,” forklarer hun. “Hvis jeg for eksempel vil lave et forløb om evolution, så ser jeg på de faglige pointer til mit trin, og på dem der kommer før og efter. Så ved jeg nemlig, hvad jeg bygger ovenpå, og hvad mit forløb skal pege frem imod.”

Naturvidenskabens ABC fortæller historien om ti grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser. Til hver erkendelse er der knyttet en progressionsbeskrivelse som viser, hvordan du kan tilrettelægge en sammenhængende undervisning på tværs af uddannelsestrin.

Se de ti naturvidenskabelige erkendelser og progressionsbeskrivelserne

 

Lad ture ud af huset bestemme tidspunktet

Christina Frausing Binau tager altid årstiderne i betragtning, når hun skal planlægge, hvornår de forskellige forløb ligger. Det er nemlig ærgerligt at misse en tur ud af huset, hvis man er kommet til at lægge et forløb om biodiversitet i novemberkulden.

“Man kan komme til at spænde ben for sig selv med sin årsplan, hvis man ikke har tænkt årstiderne ind. Det kan derfor være en god idé at lægge evolutionsforløbet i januar, hvor den ikke spærrer for en tur ud af huset,” siger Christina Frausing Binau. Det kan i det hele taget være en god idé at lade eventuelle bærende aktiviteter eller ture ud af huset styre, hvornår du placerer de forskellige aktiviteter.

Man kan komme til at spænde ben for sig selv med sin årsplan, hvis man ikke har tænkt årstiderne ind. Det kan derfor være en god idé at lægge evolutionsforløbet i januar, hvor den ikke spærrer for en tur ud af huset

Christina Frausing Binau

 

Sådan kan du lægge en årsplan for din undervisning med afsæt i forskellige aktiviteter

Del

Aktuelt

Andre nyheder

Cigaretskodder er den største forureningskilde viser elevers kortlægning

Resultaterne fra Masseeksperiment 2024: Cigaretskodder er fortsat den største kilde til plastforurening i naturen.
Mikkel_Bohm_direktor_i_Astra_Foto_Sanne_Vilst

Debat: Stop stigende faglig ulighed i skolernes naturfag

International undersøgelse viser stigende faglig ulighed i naturfagene i Danmark. Astras direktør, Mikkel Bohm, deler sine bud hvad vi skal gøre ved det.

Køb din billet til Big Bang-konferencen 2025

Astra er medarrangør af Danmarks største naturfagskonference, der samler mere end 1.800 deltagere til to dage fyldt med faglig inspiration, ny viden og netværksmuligheder.
Oplæg om science og talent

Gør talentpleje til en fælles opgave – bliv certificeret skole i science og talent

Bliv certificeret skole i science og talent og få redskaberne til at arbejde strategisk med elever med høj begavelse og talent. 

Lær dine elever at nøgle – en vigtig naturvidenskabelig metode

Disciplinen at nøgle er en vigtig naturvidenskabelig metode. Vi har samlet syv undersøgelser med nøgler i forskellige sværhedsgrader.

Konkurrence: Byg en satellit i en sodavandsdåse

Elever fra STX og HTX kan lige nu melde sig til den danske CanSat-konkurrence.

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content