Gå til hovedindhold

Søg

Din søgning giver 47 resultater

"plast"
Forløb og materialer

Fang plast i havet

Undervisningsforløb om udledning af stoffer fra den enkelte og samfundet omhandler ofte udledning af fx CO 2 og kvælstof. I sjældnere tilfælde sættes der fokus på den allestedsnærværende udledning af plast. Dette forløb omhandler udledning af plast med afsæt i en engineeringudfordring.
7. klasse til 9. klasse
Forløb og materialer

Sorter indsamlet plast

Sortering af plast ud fra egen algoritme/sorteringsnøgle.
7. klasse til 9. klasse
Forløb og materialer

Fang plast i havet - udfordringen

Plast findes som skrald overalt i naturen. Ved at indsamle og sortere plast til genanvendelse er det muligt at reducere belastningen i naturen.
7. klasse til 9. klasse
Forløb og materialer

Kortlæg plast på kysten

Eleverne kortlægger plast på en kyststrækning med metoder hentet i linjetaksering og frekvensanalyse.
7. klasse til 9. klasse
Forløb og materialer

Bestemmelse af plast

Der findes mange forskellige plasttyper. Eleverne undersøger, hvordan de kan skelne de forskellige plasttyper fra hinanden, og efterfølgende udarbejder eleverne en algoritme, de kan bruge til at bestemme, hvilke plastyper de arbejder med. Sikkerhed: Alle aktiviteter skal foregå under udsugning, dog...
7. klasse til 9. klasse
Forløb og materialer

Er der halogener i din madkasse?

Der findes mange forskellige slags plast. Nogle af dem kan være sundhedsskadelige, hvis de bruges som fødevareemballage. Hvilken slags plast er din madkasse lavet af?
7. klasse til 10. klasse
Pige - Hovedet i havet 2017 - ©Hovedet i havet
Forløb og materialer

Plastik på tværs

Forløbet handler om hvad plastik er, hvordan det produceres, de naturmæssige og samfundsmæssige udfordringer ift. plastik og hvad fremtiden måske byder på.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Lav miljøvenligt plastik

Plastik findes over alt i vores hverdag, og vi bruger det i et utal af varer – fra emballage til mobilcovers. I dette forsøg skal du fremstille bio-plast ud fra materialer, der kan fornyes. Du skal også vurdere kvaliteten af det fremstillede plast og teste, om det er nedbrydeligt i naturen.
3. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Masseeksperiment 2019: Plastforurening i vand

Masseeksperimentet 2019 er verdens første nationale kortlægning af plastforurening. Sammen skal vi undersøge, hvor i Danmark der findes plastaffald, hvilke kategorier af plastaffald der findes, og hvilke polymerer plastaffaldet består af.
0. klasse til A-niveau
Forløb og materialer

Knækker bæreposen?

Du har sikkert prøvet at skulle bære en tung plastpose fyldt med varer hjem fra supermarkedet. Nogle gange kan posen være så tung, at hanken udvider sig, og det ser ud som om, at den er lige ved at knække. Men hvor meget kan sådan en plasthank egentlig holde til? Det skal du undersøge i dette forsøg.
3. klasse til A-niveau
Side

Mød Astra på Folkemødet

Astra sætter - sammen med en lang række samarbejdspartnere - fokus på STEM-kompentencer på årets Folkemøde. Vi med til at diskutere og oversætte de globale mål til konkrete hverdagsmål for Danmark.

Forsøg - Elektromagnetisme - sct_nicolai_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen
Forløb og materialer

Byg en elektromagnet

Undersøg, hvor stærk en elektromagnet I kan bygge med ledning og søm, og om andet end søm kan bruges.
7. klasse til 10. klasse
HCØ2020_aktiviteter og forløb
Forløb og materialer

Den kloge svane – udfordringen

Baggrund Dengang H.C. Ørsted opdagede elektromagnetismen, var underholdning med 'naturlig magi' en yndet beskæftigelse. Spillet 'Den kloge svane' er et eksempel. Svanen svømmer i en lille swimmingpool i en flot dekoreret kasse. Du trækker et tilfældigt spillekort. På spørgepladen stiller du viseren...
7. klasse til 10. klasse
Forløb: Undersøg magneters styrke - HCØ 2020 - ©Astra
Forløb og materialer

Den svævende papirklips

Test magnetfeltet omkring en magnet med brug af forskellige materialer.
7. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Lige i hovedet

I dette lille forsøg kan du lære noget om overtryk og undertryk.
3. klasse til 6. klasse
Haderslev - Naturvidenskabsfestival 2018 - ©Astra
Forløb og materialer

Leg et kredsløb

Prøv en leg, hvor I selv finder på, hvordan I med jeres krop kan illustrere, hvordan et elektrisk kredsløb virker.
4. klasse til 10. klasse
Forløb og materialer

Konkretiser jeres isolering

Aktivitetsvejledning Eleverne arbejder i grupper (3-4 elever i hver). Der er i disse grupper, eleverne fortsætter deres videre arbejde. Eleverne læser udfordringsteksten igen. Hvilke krav er der til deres kop? Hvad skal den kunne, og hvor længe? Eleverne opfordres til at tænke tilbage på den...
4. klasse til 6. klasse
Forløb og materialer

Lydbølgedetektor

Lyd bevæger sig ved hjælp af luften. Lyd består af gentagende små trykbølger, der føles som vibrationer. Hvis lyden er særlig høj, kan man også mærke den, fordi lyd kan få ting til at vibrere. Og da lyden kan få genstande til at vibrere, kan man optage lyden.
3. klasse til 10. klasse
NF_MX_Plast i natur_Fotograf Sanne Vils
Projekt

Klimadetektiverne

Skoleprojektet Klimadetektiverne har til formål at styrke elevers naturfaglige kompetencer og at øge deres forståelse af klimaspørgsmål med henblik på at fremme bæredygtig adfærd. 

Forløb og materialer

Klap-sammen-dåse

I dette forsøg kan du få en dåse til at klappe sammen uden brug af fingerkræfter.
3. klasse til 10. klasse