Nyheder - Ny Viden

Talentchef: Screening for høj begavelse kan styrke elevers trivsel og faglighed

Alle elever skal udfordres gennem hele skoleforløbet – også de højt begavede. Fra næste skoleår skal elever i 1. klasse screenes for høj begavelse, og i Astra hilser vi tiltaget velkomment.

Det er ikke altid nemt at være en elev med høj begavelse. Derfor er Astras talent- og udviklingschef Dorte Salomonsen glad for det øgede fokus på denne elevgruppe, som kommer fra næste skoleår, hvor elever i 1. klasse, der viser tegn på høj begavelse, skal screenes. 

Se værktøj til screening for høj begavelse på EMU.dk

“Det er vigtigt at have øje for elever med høj begavelse. Ellers risikerer man, at de ikke engagerer sig, og man taber måske eleverne på gulvet,” siger Dorte Salomonsen. 

Elever med høj begavelse risikerer ofte at blive misforståede af deres lærere, fordi de keder sig, hvilket både kan gå ud over deres trivsel og faglige udvikling. “De skal udfordres på det rigtige niveau, så de udvikler strategier til, hvordan de tackler vanskeligt stof senere i deres uddannelsesforløb. Fx at være vedholdende, når noget er svært,” forklarer Dorte Salomonsen. 

Det er vigtigt, at arbejdet med at støtte elever med høj begavelse og talentfulde elever bliver et strategisk fokusområde for skolen, så det ikke er den enkelte lærer, der står med opgaven alene.

Dorte Salomonsen – talent og udviklingschef

Læs mere om denne elevgruppe i Astras talentantologi.

I Astra arbejder vi med et bredt talentbegreb, der både tæller elever med høj begavelse og særligt interesserede elever. Mange skoler og kommuner gør allerede meget for elever med høj begavelse og talentfulde elever, men der er stor forskel fra skole til skole og fra kommune til kommune. Det nye tiltag kan give et øget fokus i grundskolen generelt.

 

Vigtigt med strategisk fokus og ledelsesopbakning

“Det er vigtigt, at arbejdet med at støtte elever med høj begavelse og talentfulde elever bliver et strategisk fokusområde for skolen, så det ikke er den enkelte lærer, der står med opgaven alene.” siger Dorte Salomonsen.  

Netop derfor planlægger Astra til efteråret at sætte fokus på, hvordan skoleledelser og ressourcepersoner i form af talentvejledere eller naturfagskoordinatorer kan arbejde med talentpleje. Det er nemlig vigtigt, at screening for høj begavelse ikke står alene, men følges op af handlingsplaner og konkrete tiltag til at støtte eleverne.

Noget af det, vi ved virker, er at have en talentvejleder på skolen eller en naturfagskoordinator i kommunen, som kan hjælpe skolen med at holde fokus og lave konkrete tiltag. 

Se talentvejlederuddannelsen hos Science Talenter

Vi har også flere tilbud til at arbejde strategisk med denne elevgruppe i form af netværk på skole-, gymnasie- og kommuneniveau.

Se netværkstilbuddene på Science Talenters website

Del

Aktuelt

Andre nyheder

Billede af ledelses arbejde

Tænk progression ind i din årsplan

Få de bedste tips til at lægge en årsplan for din undervisning. Tag udgangspunkt i elevernes progression og lad ture ud af huset styre, hvornår ...
Astras strategi-2

Ny strategi: Et varigt løft til STEM for børn og unge i hele landet

Astra lancerer ny strategi for 2025-2028, der skal styrke undervisningen og fremme interessen for de naturfaglige fag i en kompleks og omskiftelig verden.
Vinderprojekter på scenen

Årets Unge Forskere vil sætte fokus på kønsforskelle i medicinsk behandling og redde din kloak fra oversvømmelse

100 finalistprojekter imponerede juryen til finalen i Unge Forskere, men særligt to skilte sig ud som helt ekstraordinære.

Årets lærere giver plads til nysgerrighed og kreativitet

Michael Fynsk, Niels Christian Moth Andersen og Peter Salomonsen præmieres med Unge Forskeres lærerpriser og 10.000 kr. for deres arbejde med at inspirere, motivere ...
Finalister til Unge Forskere-konkurrencen

Fra skoleopgave til forskningsprojekt – didaktikken bag Unge Forskere

Unge Forskere giver en ramme for at arbejde projektorienteret med et selvvalgt emne. Det er en metode, der giver noget til alle elever - ikke ...
Finalister til Unge Forskere 2024

Finalisterne er fundet blandt 2.000 projekter og ideer

Svampe, der kan nedbryde PFAS, solcreme til planter og tekstil lavet af alger. 100 innovative ideer og forskningsprojekter er udtaget til finalen i Unge Forskere ...

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content