Alle elever skal udfordres gennem hele skoleforløbet – også de højt begavede. Fra næste skoleår skal elever i 1. klasse screenes for høj begavelse, og i Astra hilser vi tiltaget velkomment.
Det er ikke altid nemt at være en elev med høj begavelse. Derfor er Astras talent- og udviklingschef Dorte Salomonsen glad for det øgede fokus på denne elevgruppe, som kommer fra næste skoleår, hvor elever i 1. klasse, der viser tegn på høj begavelse, skal screenes.
Se værktøj til screening for høj begavelse på EMU.dk
“Det er vigtigt at have øje for elever med høj begavelse. Ellers risikerer man, at de ikke engagerer sig, og man taber måske eleverne på gulvet,” siger Dorte Salomonsen.
Elever med høj begavelse risikerer ofte at blive misforståede af deres lærere, fordi de keder sig, hvilket både kan gå ud over deres trivsel og faglige udvikling. “De skal udfordres på det rigtige niveau, så de udvikler strategier til, hvordan de tackler vanskeligt stof senere i deres uddannelsesforløb. Fx at være vedholdende, når noget er svært,” forklarer Dorte Salomonsen.
Det er vigtigt, at arbejdet med at støtte elever med høj begavelse og talentfulde elever bliver et strategisk fokusområde for skolen, så det ikke er den enkelte lærer, der står med opgaven alene.
Dorte Salomonsen – talent og udviklingschef
Læs mere om denne elevgruppe i Astras talentantologi.
I Astra arbejder vi med et bredt talentbegreb, der både tæller elever med høj begavelse og særligt interesserede elever. Mange skoler og kommuner gør allerede meget for elever med høj begavelse og talentfulde elever, men der er stor forskel fra skole til skole og fra kommune til kommune. Det nye tiltag kan give et øget fokus i grundskolen generelt.
Vigtigt med strategisk fokus og ledelsesopbakning
“Det er vigtigt, at arbejdet med at støtte elever med høj begavelse og talentfulde elever bliver et strategisk fokusområde for skolen, så det ikke er den enkelte lærer, der står med opgaven alene.” siger Dorte Salomonsen.
Netop derfor planlægger Astra til efteråret at sætte fokus på, hvordan skoleledelser og ressourcepersoner i form af talentvejledere eller naturfagskoordinatorer kan arbejde med talentpleje. Det er nemlig vigtigt, at screening for høj begavelse ikke står alene, men følges op af handlingsplaner og konkrete tiltag til at støtte eleverne.
Noget af det, vi ved virker, er at have en talentvejleder på skolen eller en naturfagskoordinator i kommunen, som kan hjælpe skolen med at holde fokus og lave konkrete tiltag.
Se talentvejlederuddannelsen hos Science Talenter
Vi har også flere tilbud til at arbejde strategisk med denne elevgruppe i form af netværk på skole-, gymnasie- og kommuneniveau.
Se netværkstilbuddene på Science Talenters website