- Samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen
Samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen
Hvad er potentialer og udfordringer?
Hvad er potentialer og udfordringer for lærere og elever i arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger i undervisningen?
Bliv klogere og prøv et af de to eksemplariske undervisningsforløb.
Elevernes udbytte?
- En styrket faglig forståelse
- Stærkere argumentationskompetencer
- Øget motivation og interesse
Lærernes udfordringer?
- Følelsen af tidspres
- Forventning til egne evner og viden
- Balancen mellem kernestof og supplerende færdigheder og kompetencer
- En ændret lærerrolle i forhold til undervisning og vejledning af elever
- En bredere evaluering og feedback til eleverne
En videnspakke
Børne- og Undervisningsministeriet har fået udviklet et vidensnotat, et udviklingsværktøj samt to eksemplariske undervisningsforløb. I tillæg til undervisningsforløbene har forskere fra AAU skrevet to baggrundsnotater om hhv. "Etiske dimensioner af bæredygtighedsdebatten" og "Problembaseret læring som didaktisk grundlag". Notaterne findes som bilag i undervisningsforløbene.
Materialet findes også på Børne- og Undervisningsministeriets digitale læringsportal, emu.dk, hvor noget af materialet også findes som PowerPoint præsentationer.
Samarbejdspartner
- Aarhus
- +45 20 17 00 75
- lkk@astra.dk
Line Kastorp Kok
Konsulent
- Aarhus
- +45 20 17 00 75
- lkk@astra.dk
- København
- +45 25 43 22 99
- fsb@astra.dk
Flemming Sjølin Bauer
Konsulent
- København
- +45 25 43 22 99
- fsb@astra.dk
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.