Samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen

På tværs af de gymnasiale uddannelser er samfundsrelevante problemstillinger en vigtig del af de naturvidenskabelige fag.
Børne- og Undervisningsministeriet har derfor fået konsulenthuset Pluss, Institut for Naturfagenes Didaktik v/Københavns Universitet og Institut for Kultur og Læring v/Aalborg Universitet til at udvikle et inspirationsmateriale.
Materialet kommer til at bestå af:
Vidensnotat (1 MB)
Udviklingsværktøj (1,5 MB)
- Eksemplarisk undervisningsforløb (Forventes offentliggjort primo 2021)
Vidensnotatet formidler forskningsbaseret viden om de potentialer og udfordringer, som lærere og elever kan møde i arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger i undervisningen.
Forskningen viser at gymnasieelevernes udbytte af at arbejde med samfundsrelevante problemstillinger kan være:
- En styrket faglig forståelse
- Stærkere argumentationskompetencer
- Øget motivation og interesse
Vidensnotatet beskriver ikke hvordan de læringsmæssige potentialer realiseres eller udfordringerne i undervisningen imødegås. Inspirationen til den konkrete implementering af samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen kan findes i udviklingsværktøjet og de kommende to eksemplariske undervisningsforløb, der er udviklet sammen med fire gymnasier i løbet af efteråret 2020.