Xciters var et udviklingsprojekt placeret på Experimentarium. DPU-medarbejdere var tilknyttet projektet for at sikre forskningsforankring og som procesvejledere i udviklingsprojektet.
Projektet formål var at kvalificere kommunikation af naturvidenskab i skolen. Projektets grundlæggende tanke var, at udvalgte 7. klasses elever skulle uddannes til at formidle naturvidenskab til skolens 4.-6. klasser som “ung til ung formidling”, og at de skulle fungere som rollemodeller for de yngre elever. I projektet indgik et lærerudviklingsprojekt.
Xciters var et landsdækkende projekt, der uddannede udvalgte specielt dedikerede og engagerede 7. klasses elever og deres lærere i formidling af naturvidenskabelige emner. Den grundlæggende tanke var, at disse elever både under efter uddannelsen skulle formidle naturvidenskab til skolens 4.-6. klasser som “ung til ung formidling”, og at de skulle fungere som rollemodeller for de yngre elever.
Der udvikledes en række nye undervisningsmaterialer, som stadig er tilgængelige, samt en elevhåndbog med “Tips og tricks” til naturfagsformidling.