Træk virksomhederne ind i undervisningen

12 korte film viser forskellige matematikere i deres arbejdsliv med henblik på at stimulere gymnasieelever til at se matematikholdige uddannelser som en karrierevej.

Formålet er at fortælle om en række avancerede forskningsbaserede virksomheder og institutioner, hvis produkter og problemløsninger, er utænkelige uden matematik. Og desuden, at demonstrere at matematik er et fag i konstant udvikling, der i et tæt og integreret samarbejde med naturvidenskab, teknologi og andre fag arbejder med at løse spændende og vedkommende opgaver.

Projektet består grundlæggende af to søjler:

– En filmsøjle med overskriften: Med matematik på arbejde – 12 cases.
– En materialesøjle med overskriften: Uden matematik går det ikke, hvor der i tilknytning til hver case er særskilte undervisningsmaterialer.

I hver film møder man en eller et par af virksomhedens matematikere, der kan træde frem for de unge som rollemodeller. De giver et indblik i nogle af de spændende opgaver de arbejder med, fortæller om den rolle matematikken spiller i dette, og man præsenterers for ”overkommelige” matematiske problemstillinger. Til hver case udarbejdes en samling af undervisningsmaterialer, til brug på forskellige klassetrin og niveauer. Materialerne vil lægge op til behandling af autentiske data, men også rumme mere traditionelle ”træningsopgaver”, kvalitative opgaver med eksempelvis etiske problemstillinger samt mere avancerede opgaver, der kan lægge op til studieretningsprojekter. 

Praktisk information

Projektstart/Periode

december 10, 2019 - december 10, 2024

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Bjørn Grøn

Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

Projekt NEXT:GrEeN har udviklet og afprøvet et særligt koncept for skole-virksomhedssamarbejde, der ved projektets afslutning frit kan downloades.