TECHNUCATION

TECHNUCATION- Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education var et forskningsprojekt, som skabte ny viden om technological literacy som basis for udvikling af en dansk teori om teknologiforståelse samt læringskoncept til professionsuddannelserne.

Projektet kombinerede etnografiske feltstudier på skoler og hospitaler med eksperimentelle laboratorier.

Projektet havde bl.a. til formål at gøre kommende lærere og sygeplejersker i stand til at bruge deres uddannelse til at være teknologiske drivers gennem et uddannelsesredskab, der lægger op til medarbejderdreven innovation af arbejdspladsens teknologier. Technucation var et samarbejde mellem Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, Teknologisk Institut, Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol. Herudover var RUC og  en række internationale uddannelsesforskere tilknyttet forskningen.

Praktisk information

Projektstart/Periode

marts 1, 2011 - august 31, 2015

Projektstatus

Afsluttet

Er projektet eksternt evalueret

Ja

Projektholder

Cathrine Hasse, caha@dpu.dk

Projektkategorier

Projektfokus

  • It og medier
  • Teknologi

Projektelement

  • Forskning
  • Undervisningsudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Projektet vil sætte fokus på og styrke grundskoleelevernes teknologiforståelse, digitale dannelse og praksisfaglige kompetencer.
  • Tidsafgrænset projekt
Morsø Kommune vil kompetenceudvikle alle lærere og ledere og uddanne vejledere på alle skoler, så makerspace kan blive implementeret i de enkelte fag.
  • Tidsafgrænset projekt
Københavns Kommune vil anvende makerspaces til at skabe inkluderende læringsmiljøer på ni folkeskoler og to specialskoler på Nørrebro og Bispebjerg.
Skip to content