Inden for uddannelse og forskning er smag et emne, som kan foldes ud på mange måder inden for f.eks. naturvidenskab, læring, sundhed, kultur og antropologi og – selvfølgelig – i kokkefaget og de øvrige fødevarefaglige uddannelser.
Det har i mange år været diskuteret, hvordan man kan øge unges interesse for naturvidenskabelige og tekniske fag. Her melder emnet smag og tværfaglig viden om smag og smagssans sig som et uudnyttet emne, der i pilotprojekter har vist sig som egnet til skabe interesse for naturfag, ikke mindst ved at sammenkæde fag og undervisningsforløb, der ellers traditionelt holdes adskilt.
Formålet med projektet er at fremskaffe og udnytte forskningsbaseret viden til at skabe almen forståelse og praksis omkring smagen som et grundlæggende vilkår for det gode liv. Forståelsen udmøntes konkret i læring og undervisning, specielt i de naturfaglige fag og faget Madkundskab i folkeskolen og i skolens hverdag, på de fødevarefaglige erhvervsuddannelser samt på Lærer- og pædagoguddannelsen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.