Science-kommuner

Science-kommuner byggede på idéen om, at børn og unges interesse for naturfag og teknik kan styrkes, hvis alle gode kræfter inden for kommunegrænsen spiller sammen.

I projektet havde 25 danske kommuner etableret sig som Science-kommuner.

Projektet byggede videre på erfaringer fra det veldokumenterede projekt  Science Team K, og efter projektets formelle afslutning arbejdede mange Science-kommuner fortsat for en bedre udnyttelse af naturfagsressourcerne.

Science-kommuner havde politisk opbakning til en koordineret naturfagsindsats, kommunale naturfagskoordinatorer, der koordinerer alle udviklingstiltag på naturfagsområdet, en naturfagsstrategi med udgangspunkt i kommunens forudsætninger, et netværk af aktører fra formelle og uformelle læringsmiljøer, virksomheder, forvaltninger samt kommunalpolitikere.

Projekt Science-kommuner blev evalueret af Københavns Universitet.

Praktisk information

Projektstart/Periode

april 1, 2008 - juli 1, 2011

Projektstatus

Afsluttet

Er projektet eksternt evalueret

Ja

Projektholder

Hans Colind Hansen

Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

Science og leg bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener, begreber og teknologi.
I Holbæk Kommune kommer et mobilt observatorium, drevet af Observatoriet i Brorfelde, til at rejse mellem de 18 skolefritidsordninger med science-oplevelser.
Skip to content