Robotter på gymnasieskemaet – faglig læring i STEM-fagene gennem arbejde med robotter

Birkerød Gymnasium arbejder videre med brugen af robotter til faglig læring i matematik og fysik.

Birkerød Gymnasium har i flere år anvendt robotprogrammering i undervisningen, projektet skal fortsætte tre år mere og udvides med årlige konferencer for andre gymnasier.

Birkerød Gymnasium har siden 2017 udviklet og implementeret undervisningsforløb, hvori der indgår robotter. De ønsker at benytte robotterne som en alternativ vej til faglig læring i matematik, NV og fysik. Deres vision er, at store dele af matematikpensum kan bringes til udfoldelse på denne måde, ligesom robotterne kan indgå meningsfuldt i fysikforsøg. Udviklingsarbejdet pågår, og i de allerede udviklede forløb ser det, at robotterne motiverer og begejstrer eleverne. Samtidig bidrager arbejdet med robotterne naturligvis til elevernes generelle digitale dannelse.  I 2020 afholdt Birkerød Gymnasium den første af årlige robbotkonferencer med vidensdeling, ekspertoplæg og workshops med hands on-øvelser. Robbotkonferencerne retter sig mod lærerne og omhandler implementeringen af robotter i gymnasieundervisningen.

Praktisk information

Projektstart/Periode

januar 1, 2017 - februar 2, 2023

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Sekretariatet, mail@birke-gym.dk

Projektkategorier

Projektfokus

  • Faciliteter
  • Fællesfaglig/tværfaglig
  • Lige muligheder i STEM

Projektelement

  • Event
  • Undervisningsudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Science og leg bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener, begreber og teknologi.
  • Tidsafgrænset projekt
Zoologisk Have KBH, Ishøj Kommune og Københavns Professionshøjskole arbejder sammen om fritidsaktiviteter, hvor børn i Ishøj bliver klogere på dyr og naturen.
Skip to content