QUEST var et fire-årigt udviklingsprojekt rettet mod kompetenceudvikling af lærere i folkeskolens naturfag.
QUEST står for Qualifying In-service Education of Science Teachers. Det overordnede mål med projektet var at fremme læringen hos elever i grundskolens naturvidenskabelige fag. For at nå dette mål var der i projektet fokus på at udvikle, implementere, evaluere og udbrede en model for efteruddannelse, som satte grundskoler i stand til at opretholde en løbende, professionel forbedring af deres science-undervisning.
Projektet blev integreret i skolens kultur og skolens udvikling med et fokus på både lærernes professionelle kompetencer og institutionelle ændringer. Det var baseret på lærernes deltagelse, samarbejde lærerne imellem og samarbejde inden for skole-netværk, og tilpasset lærernes, skolernes og kommunernes kapacitet til forandring. Projektet var forskningsbaseret og designet til at omdanne resultater fra national og international forskning i scienceuddannelse til brugbare metoder, der kan indgå i den daglige klasseundervisning, og det blev ledsaget af forskning og systematisk udbredelse af resultater og erfaringer fra projektet.
Ved hjælp af projektet var det tanken, at eleverne i naturfagsundervisningen skulle møde et bredere spektrum af undervisningsformer og metoder, mere vægt på diskussion og refleksion, modigere lærere, mere eksperimenterende undervisning, samt mere samarbejde på tværs af fag.